Politechnika Warszawska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie wstępne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1010-AC000-I0P-0200
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie wstępne
Jednostka: Wydział Architektury
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Cel przedmiotu:

Poznanie i nauka praktycznych technik kształtowania form przestrzennych w kontekście potrzeb ludzkich i wymagań środowiska.

Ogólny opis przedmiotu:

Wprowadzenie do projektowania architektonicznego w całej jego złożoności na przykładzie przestrzeni adresowanej w zasadzie do jednego, szczegółowo określonego użytkownika, rozpoznanego w kontekście jego potrzeb na różnych płaszczyznach oraz na podstawie analizy jego interakcji społecznych i kulturowych wraz z zapoznaniem się ze wszystkimi elementami dokumentacji architektonicznej właściwej dla etapu projektu koncepcyjnego . Semestr obejmuje dwa zadania : zadanie pierwsze, ergonometryczne skierowane na zapoznanie się z możliwościami ciała człowieka w różnych sytuacjach przestrzennych , oraz drugie zadanie , główne , będące pierwszym pełnym zadaniem projektowym ze wszystkimi etapami charakterystycznymi dla opracowania projektów architektonicznych w kontekście pejzażu niezurbanizowanego lub/i zurbanizowanego .

Projekt obejmuje etapy : analizy elementów zadania, identyfikacji jego celu oraz wszechstronnych uwarunkowań , umiejętność sformułowania głównego problemu zadania i dobrania właściwych środków przestrzennych, konstrukcyjnych , instalacyjnych i materiałowych celem jego rozwiązania , nauki umiejętności prezentacji uzyskanej formy obiektu w otoczeniu w różnych skalach z pokazaniem hierarchii ważności rozwiązywanych zagadnień w drodze dokumentacji graficznej i makietowej . Projektowi towarzyszy osobista wizja lokalna autorów w danym terenie .

Treści kształcenia

Ćwiczenia projektowe /75 godz./

1. Studium projektowe elementu związanego z określoną funkcją fizyczną lub częścią obiektu /np. schody ,przestrzeń dla higieny osobistej, przestrzeń do gotowania i przygotowywania posiłków, trampolina do skoków do wody , inne ./ - analiza funkcji i roli wybranego zadania dla człowieka i/lub w odniesieniu do całości obiektu architektonicznego, analiza współczesnych rozwiązań przykładowych, autorska analiza elementów twórczych indywidualizujących proste elementy funkcjonalne / ca 3-4 tygodnie/.

2. Projekt architektoniczny miejsca dla jednego użytkownika lub grupy użytkowników bez powiązania np. rodzinnego /np. schron taterniczy, samotnia dla artysty, ratownik wodny, obserwator przyrody itp./

2.1. zapis i analiza wskazanej lokalizacji w oparciu o wizję lokalną terenu, jego cechy naturalne i kulturowe, analiza zadanych zaleceń funkcjonalnych i zbudowanie programu użytkowego w oparciu o studia własne, wybór koncepcji w oparciu o prezentowane i dyskutowane warianty /ca 2-3 tygodnie /,

2.2. uszczegółowienie projektu zawierające: elementy integracji z otoczeniem i jego uzbrojeniem w media , przyjęty program użytkowy, wizję stylistyczną i estetyczną architektury, określoną strukturę przestrzenną opartą o decyzje konstrukcyjne, koncepcję materiałów wykończenia zewnętrznego i wewnętrznego, wyposażenie techniczne i meblowe związane z higieną, żywieniem, składowaniem, charakterystyczne detale budowlano-architektoniczne, zakończone prezentacją i przyjęciem koncepcji do ostatecznego opracowania / ca 6-7 tygodni /,

2.3. opracowanie końcowego zapisu koncepcyjnego graficznie, makietowo i opisowo wraz z prezentacją i dyskusją z wnioskami / ca 1- 2 tygodnie /.

Metody nauczania, formy prowadzenia zajęć:

Zajęcia projektowe w grupach wg przydziału dziekańskiego w formie wspólnej wizji terenu lokalizacji, grupowych omówień i dyskusji koncepcji wstępnych i ostatecznej, korekt indywidualnych poszczególnych faz projektu oraz omówienia końcowego. W każdym z ćwiczeń obowiązkowe są prezentacje autorskie. Na zakończenie semestru omówienie wyników i zaleceń na tle wystawy semestralnej.

Wiedza praktyczna i wzbogacanie warsztatu projektowego, tak w sferze twórczego myślenia inżynierskiego jak i umiejętności zapisu /szkic, fotografia, model, makieta, kompozycja lub prosta wizualizacja komputerowa/, odbywa się podczas obu ćwiczeń projektowych. Zawsze poprzedzone jest to wizją lokalną konkretnego miejsca. Każde ćwiczenie omawiane jest na początku w sferze założeń, w trakcie przebiegu ćwiczenia odbywają się wspólne dyskusje , prezentacje ustne przy użyciu opracowanego przez studenta materiału graficznego . Po zakończeniu każdego ćwiczenia i jego ocenie odbywa się omówienie wyników przez prowadzących z komentarzem dotyczącym plusów i minusów przedstawionych opracowań. Niektóre zadania opracowywane są w zespołach dwuosobowych . Na zakończenie semestru podczas wystawy końcowej prac, następuje porównawcze omówienie kompleksowe pracy i wyników całej grupy na tle innych .

Literatura:

Literatura

1. Angier, N., Kanon. Wyprawa galopem przez piękne podstawy nauki. 2008, Warszawa: Prószyński i S-ka.

2. Norberg-Schulz, C., Bycie, przestrzeń, architektura. Biblioteka Architekta. 2000, Warszawa: Murator.

3. Rasmussen, S.E., Odczuwanie Architektury. Biblioteka Architekta. 1999, Warszawa: Murator.

4. Ackerman, D., Historia naturalna zmysłów. 1994, Warszawa: Książka i Wiedza.

5. Vigarello, G., Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX wieku. 1996, Warszawa: Wab.

6. Kuryłowicz, E., P. Johnni, and C. Thuresson, Projektowanie uniwersalne. Sztokholm miasto dla wszystkich. wydanie pierwsze ed. 1996, Warszawa: CEBRON. 2005, Warszawa: Integracja.

7. Bloomer, K.C. and C.W. Moore, Body, memory, and architecture. 1977, New Haven: Yale University Press. xii, 147 p.

8. Chardin, T.d., Człowiek. 1984, Warszawa: IW PAX.

9. Evers, B., C. Thoenes, and Kunstbibliothek (Berlin Germany), Architectural theory : from the Renaissance to the present : 89 essays on 117 treatises. 2003, K*ln [Germany] ; Los Angeles [Calif.[Taschen. 845 p.

10. Koolhaas, R., Delirious New York : a Retroactive Manifesto for Manhattan. New ed. 1994, New York: Monacelli Press. 317 p.

11. Liu, Y., Developing Digital Architecture : 2002 FEIDAD award. 2003, Basel ; Boston: Birkhäuser. 213 p.

12. Rykwert, J., The Dancing Column : on Order of Architecture. 1996, Cambridge, Mass.: MIT Press. xviii, 598 p.

13. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press, reprint Birkhauser. 243 p.

14. Lang, J.T., Creating architectural theory : the role of the behavioral sciences in environmental design. 1987, New York: Van Nostrand Reinhold Co. ix,

15. Tatarkiewicz, W., Historia Estetyki. 2009, Warszawa: PWN.

16. Corbusier, L., The modulor: a harmonious measure to the human scale universally applicable to architecture and mechanics. 2d ed. 1954, Cambridge,: Harvard University Press

17. Ghyka, M.C., Złota liczba. 2001, Kraków: Universitas.

18. Jędrzejczyk, D., Geografia humanistyczna miasta. 2004, Warszawa: WA Dialog.

19. Panero, J. and M. Zelnik, Human dimension & interior space : a source book of design reference standards. 1979, New York: Whitney Library of Design. 320 p.

20. Omelańczuk, I., ABC mieszkania bez barier. 2003, Warszawa: Fundacja Dom Dostępny.

21. Van Schaik, L., Spatial intelligence : new futures for architecture. 2008, Chichester, England ; Hoboken, NJ: Wiley. 208 p.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

numer efektu / obszar opis efektu odniesienie do efektów kształcenia w obszarze odniesienie do efektów ksztalcenia w programie

Wiedza

W_03 Ma wiedzę o tworzeniu dokumentacji i prezentacji graficznej projektu – niewielkiej j formy architektonicznej w kontekście realnego miejsca. A1A_W10

A1A_W11 1K_W11

1K_W15

umiejętności

U_01 Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł i wyciągać wnioski przydatne do projektowania dla człowieka T1A_U01 1K_U01

U_02 Potrafi przeanalizować i zapisać w różnych technikach projekt przyszłej architektury. T1A_U13

A1A_U14 1K_U10

1K_U16

U_03 Posiada umiejętność prezentacji ustnej i graficznej własnych koncepcji architektury. T1A_U02

A1A_U14 1K_U03

U_04 Posiada umiejętność tworzenia własnych koncepcji architektonicznych. A1_U14

1K_U16

kompetencje społeczne

KS_02 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny. A1A_K03 1K_K10

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2019/2020 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2020-02-22 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 72 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kuryłowicz
Prowadzący grup: Michał Adamczyk, Michał Brutkowski, Piotr Bujnowski, Justyna Dziedziejko, Maciej Koczocik, Jacek Kopczewski, Piotr Kudelski, Ewa Kuryłowicz, Agnieszka Kwiecińska, Mikołaj Kwieciński, Witold Orzechowski, Tomasz Saracen, Anna Wierzbicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena łączna
Projekt - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2018/2019 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 72 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kuryłowicz
Prowadzący grup: Michał Adamczyk, Michał Brutkowski, Piotr Bujnowski, Justyna Dziedziejko, Jacek Kopczewski, Piotr Kudelski, Agnieszka Kwiecińska, Mikołaj Kwieciński, Witold Orzechowski, Bartosz Świniarski, Anna Wierzbicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena łączna
Projekt - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.
pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa tel: (22) 234 7211 https://pw.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-03-18)