Politechnika Warszawska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Decyzje w warunkach współzawodnictwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 103A-INxxx-MSP-DWW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Decyzje w warunkach współzawodnictwa
Jednostka: Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych
Grupy: ( Przedmioty techniczne )---EITI
( Przedmioty zaawansowane )-Systemy informacyjno-decyzyjne-mgr.-EITI
( Przedmioty zaawansowane techniczne )--mgr.-EITI
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Jednostka decyzyjna:

103000 - Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych

Kod wydziałowy:

DWW

Numer wersji:

1

Skrócony opis:

Podmiot podejmujący decyzje - jego interesy, cele i preferencje. Podmioty racjonalne i o ograniczonej racjonalności. Model matematyczny sytuacji wyboru. Sytuacje współzawodnictwa. Wybrane modele teorii gier formułujące zasady rozumnego postępowania w takich sytuacjach. Zagadnienie wyboru mechanizmu działania systemu wieloagentowego.

Pełny opis:

Podmiot podejmujący decyzje - jego interesy, cele i preferencje. Podmioty racjonalne i o ograniczonej racjonalności. Model matematyczny sytuacji wyboru. Sytuacje współzawodnictwa. Wybrane modele teorii gier formułujące zasady rozumnego postępowania w takich sytuacjach. Zagadnienie wyboru mechanizmu działania systemu wieloagentowego.


Treść wykładu
Przykłady wprowadzające w tematykę wykładu: wybór poziomu jakości usług internetowych (para: dostawca, użytkownik), jak udowodnić nielegalne użytkowanie oprogramowania (para: inspektor, nadzorowany), jakie będzie bezrobocie i inflacja (trójka: związek zawodowy, rząd, bank centralny).

Podmiot podejmujący decyzje (człowiek, zespół ludzi, software agent). Triada: interesy, cele działania, preferencje podmiotu. Funkcja użyteczności jako liczbowa miara preferencji. Przykłady wyznaczania funkcji użyteczności.

Pełna racjonalność podmiotu - homo oeconomicus. Wpływ środowiska, w którym podejmowane są decyzje na osiągnięcie celu - niepewność i ryzyko.

Ogólny schemat procesu podejmowania decyzji; ograniczona racjonalność - satisficing man.

.Model matematyczny sytuacji decyzyjnej: funkcja wyboru, ograniczenia, opis niepewności.

Psychologiczna klasyfikacja sposobów wybierania decyzji: wybór rutynowy, wybór refleksyjny - strategia kompensacji, strategia koniunkcyjna, strategia alternatywna, strategia leksykograficzna. Psychologiczne pułapki podejmowania decyzji.

Sytuacje współzawodnictwa - niepewność związana z działaniem innych podmiotów decyzyjnych. Teoria gier jako teoria formułująca zasady rozumnego postępowania w takich sytuacjach.

Wybrane modele gier niekooperacyjnych: punkt równowagi Nasha, gry antagonistyczne, koordynacji, hierarchiczne oraz przetargi (auctions). Przykłady: dylemat więźnia, kiedy warto inwestować w opracowanie nowego oprogramowania, natura strategii mieszanych, hierarchiczna koordynacja, składanie ofert w przetargu drugiej ceny (Vickreya).

Wybrane modele gier kooperacyjnych: modele targu (bargaining), schemat arbitrażowy, punkt Nasha, punkt Kalaia-Smorodinsky`ego, algorytmy negocjacji Zeuthena-Harsanyi`ego oraz Raiffy. Przykłady: negocjacje między pracodawcą a związkiem zawodowym, sprawiedliwy (fair) rozdział pasma.

Wybrane modele gier kooperacyjnych: opis gry w postaci funkcji charakterystycznej dla koalicji, rdzeń, wartość Shapleya. Przykład: podział kosztów (kto za to zapłaci).

Systemy wieloagentowe - zagadnienie wyboru mechanizmu działania. Mechanizm Grovesa-Clarka. Przykład: podział kosztów przyrostu wspólnego zasobu, czyli jak uniknąć pasażerów na gapę (a solution to free-rider problem).



Zakres projektu
Modelowanie, analiza oraz wyznaczenie rozumnych decyzji w typowych sytuacjach współzawodnictwa:

    • podział wspólnego zasobu - np. funduszu, powierzchni, pasma (fair division problem),

    • podział kosztów wspólnego przedsięwzięcia,

    • ustalenie właściwych opłat za użytkowanie wspólnego dobra - np. zasobów naturalnych, autostrady (the tragedy of the commons),
    • kiedy i jak wejść na rynek lub wycofać się z niego (correlatedequilibrium concept),

    • ustalenie reguł głosowania przy podejmowaniu wspólnych decyzji.


Poprzedniki
Typ poprzednikaNr poprzednikaKod poprzednikaNazwa poprzednika
Zalecany1103B-INSID-ISP-WDECWspomaganie decyzji
Zalecany1103B-INSID-ISP-POPTYPodstawy optymalizacji
Zalecany1103C-INSID-ISP-POPTYPodstawy optymalizacji
Zalecany1103A-INSID-ISP-WDECWspomaganie decyzji

Literatura:

    obowiązkowa:

  • M. Malawski i in.: Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN Warszawa 1997, 2004.
  • Materiały pomocnicze opracowane przez wykładowcę.

  • zalecana:

  • B. Dzik, T. Tyszka: Problem racjonalności podmiotów ekonomicznych, r. 2 w: Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, GWP Gdańsk 2004.
  • J. Kałuski: Teoria gier, Wyd. Politechniki Śląskiej Gliwice 2002.

  • J. Kozielecki: Psychologiczna teoria decyzji, PWN Warszawa 1977.

  • G. Owen: Teoria gier, PWN Warszawa 1975.

  • T. Szapiro: Co decyduje o decyzji, PWN Warszawa 1993.


Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.
pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa tel: (22) 234 7211 https://pw.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-03-18)