Politechnika Warszawska - Centralny System Uwierzytelniania
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Systemy dźwięku przestrzennego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 103A-TLTBM-MSP-SDP Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Systemy dźwięku przestrzennego
Jednostka: Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych
Grupy: ( Komunikacja multimedialna )-Informatyka w multimediach-mgr.-EITI
( Przedmioty techniczne )---EITI
( Przedmioty zaawansowane obieralne )-Techniki bezprzewodowe i multimedialne-mgr.-EITI
( Przedmioty zaawansowane techniczne )--mgr.-EITI
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Jednostka decyzyjna:

103000 - Wydział Elektroniki i Technik Informacyjny

Kod wydziałowy:

SDP

Numer wersji:

1

Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu obejmuje akustykę pomieszczeń oraz projekcję i rejestrację dźwięku przestrzennego. Omówione zostaną zagadnienia: binauralnej percepcji dźwięku, rozchodzenia się dźwięku w pomieszczeniach i przestrzeni częściowo otwartej, parametrów akustycznych pomieszczeń, nagłaśniania pomieszczeń i przestrzeni otwartych, modelowania akustyki pomieszczeń, analizy ustrojów akustycznych, lokalizacji źródeł dźwięku w przestrzeni, pomiarów i wykorzystania funkcji HRTF, auralizacji, matryc mikrofonowych i głośnikowych, śledzenia źródeł dźwięku, technik ambisonii i metod syntezy pola akustycznego, analizy i przetwarzania dźwięku przestrzennego w kontekście tworzenia wirtualnej rzeczywistości.

Ćwiczenia laboratoryjne dotyczą: analizy mechanizmów słyszenia binauralnego, modelowania akustyki pomieszczeń, analizy i syntezy pola akustycznego za pomocą macierzy mikrofonowych i głośnikowych, pomiarów funkcji HRTF, realizacji nagrań z wykorzystaniem technik rejestracji dźwięku przestrzennego.

Pełny opis:

Wykład (30h):

  1. Zagadnienia wstępne (3h):
    • Rozchodzenie się dźwięku w pomieszczeniach i przestrzeni częściowo otwartej.
    • Układ słuchowy człowieka i percepcja dźwięku.
  2. Akustyka pomieszczeń (3h):
    • Parametry akustyczne pomieszczeń.
    • Nagłaśnianie pomieszczeń i przestrzeni otwartych.
  3. Modelowanie akustyki pomieszczeń (3h):
    • Techniki modelowania i symulacji akustyki pomieszczeń.
    • Techniki modelowania i symulacji ustrojów akustycznych.
  4. Słyszenie binauralne (4h):
    • Lokalizacja źródeł dźwięku w przestrzeni.
    • Pomiary i wykorzystanie HRTF.
    • Auralizacja.
  5. Matryce mikrofonowe i głośnikowe, lokalizacja i śledzenie źródeł dźwięku (4h).
  6. Analiza i synteza pola akustycznego (6h):
    • Ambisonia zerowego i wyższych rzędów.
    • Inne metody syntezy pola akustycznego (WFS - Wave Field Synthesis, DAC - Directional Audio Coding).
    • Rejestracja i przetwarzanie dźwięku przestrzennego.
    • Kodowanie dźwięku przestrzennego 3D (MPEG-H, Auro-3D, Dolby Atmos i inne).
  7. Dźwięk przestrzenny w wirtualnej rzeczywistości (6h):
    • Wykorzystanie funkcji HRTF.
    • Analiza i przetwarzanie dźwięku przestrzennego w wirtualnej rzeczywistości.
    • Oprogramowanie wspomagające przetwarzanie dźwięku przestrzennego w czasie rzeczywistym.


Laboratorium (15h):
Ćwiczenia laboratoryjne są zorganizowane w formie pięciu bloków tematycznych po trzy godziny zajęć. Treści zadań laboratoryjnych obejmują: (1) analizę mechanizmów słyszenia binauralnego, (2) modelowania akustyki pomieszczeń, (3) rejestrację dźwięku i syntezę pola akustycznego za pomocą macierzy mikrofonowych i głośnikowych, (4) realizację nagrań z wykorzystaniem technik rejestracji dźwięku przestrzennego, oraz (5) pomiar funkcji HRTF.

Projekt (15h):
Projekt jest definiowany w formie wymagań i parametrów, jakie musi spełniać aplikacja i jest realizowany w grupach projektowych złożonych z 4-6 osób. Grupa projektowa wybiera implementację aplikacji z aktualnej listy projektów lub proponuje własną aplikację do akceptacji prowadzącego zajęcia projektowe. Treści zadań projektowych dotyczą zagadnień modelowania akustyki pomieszczeń, analizy oraz syntezy parametrów pola akustycznego i dźwięku przestrzennego w wirtualnej rzeczywistości.

Literatura:

  1. Xie, Bosun. Head-related transfer function and virtual auditory display. J. Ross Publishing, 2013.
  2. SCHRÖDER, Dirk. Physically based real-time auralization of interactive virtual environments. Logos Verlag Berlin GmbH, 2011.
  3. VORLÄNDER, Michael. Auralization: fundamentals of acoustics, modelling, simulation, algorithms and acoustic virtual reality. Springer Science & Business Media, 2007.
  4. ZOTTER, Franz; FRANK, Matthias. Ambisonics. Springer Open, 2019.

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2021/2022 - sem. zimowy" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-22
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 15 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Projekt, 15 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Lewandowski
Prowadzący grup: Piotr Bobiński, Maciej Jasiński, Marcin Lewandowski, Grzegorz Makarewicz, Agnieszka Pietrzak, Jan Żera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Ocena łączna
Jednostka realizująca:

103400 - Instytut Radioelektroniki i Technik Multimedialnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.