Ekonomika i realizacja inwestycji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1010-AU000-I0P-0715 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika i realizacja inwestycji |
Jednostka: | Wydział Architektury |
Grupy: |
przedmioty obowiązkowe studiów I stopnia na kierunku Architektury i Urbanistyki Przedmioty z sem. 7, studia inż., Wydział Architektury |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu: Zapoznanie studentów z podstawowym zakresem wiedzy ekonomicznej oraz ekonomiki procesu budowlanego oraz ich wpływu na szeroko pojęte prowadzenie i organizację budowlanego procesu inwestycyjnego Ogólny opis przedmiotu: Przedmiot składa się z serii wykładów oraz ćwiczeń. Wykłady stanowią cykl wiedzy uzupełniającej niezbędnej do prawidłowego wykonania przez studenta samodzielnych opracowań wykonywanych podczas ćwiczeń. Podczas wykładów przekazywany jest następujący zakres wiedzy: podstawowe informacje z zakresu makro i mikroekonomii, strategie i zasady konkurencyjności obowiązujące w budowlanym procesie inwestycyjnym, zasady tworzenia strategii zrównoważonego rozwoju na przykładzie miast polskich, marketing w zawodzie architekta i w procesie budowlanym inwestycyjnym, ekonomiczne kryteria projektowania inwestycji budowlanych, krótki kurs finansowy wraz z omówieniem bilansu i rachunku wyników, rola banku w procesie inwestycyjnym, analizy efektywności ekonomicznej oraz skutki ekonomiczne decyzji inwestycyjnych – w tym BEP oraz analiza SWOT, sporządzanie biznes planu – w tym studium realności inwestycji budowlanej, ekonomika środowiska i zasobów naturalnych oraz jej wpływ na budowlane inwestycje. Ćwiczenia – każdy student ma za zadanie wykonanie zestawu analiz na podstawie własnego projektu użyteczności publicznej jaki wykonywał na jednym z poprzednich semestrów nauczania. Zestaw analiz składa się z dwóch części. Część pierwsza dotyczy analizy porównawczej uwarunkowań przestrzennych, klimatycznych oraz ekonomicznych dwóch działek na których będzie się znajdował obiekt o funkcji wybranej przez studenta. Jedna z działek – to lokalizacja zgodna z pierwotnym projektem, druga – o analogicznym przeznaczeniu - wybrana jest przez studenta. Podczas ćwiczeń jest omówiony przykładowy sposób wykonania analiz i przyjęcia założeń. Część pracy jest wykonywana przez studenta poza godzinami ćwiczeń. W trakcie wykonywania opracowania - wymagany jest system korekt z prowadzącym, pozwalający na utrzymanie prawidłowego toku analitycznego myślenia. Korekty odbywają się przy udziale całej grupy, tak aby każdy ze studentów mógł czynnie uczestniczyć w zajęciach. Opracowanie jest przedstawiane do zaliczenia w 10 godzinie ćwiczeń. Zaliczenie części pierwszej analiz jest podstawą do rozpoczęcia części drugiej samodzielnego opracowania - którego zakres jest również omawiany przez prowadzącego. Zakres analiz dotyczy – uwarunkowań przestrzennych, kształtowania funkcji i formy obiektu, niezawodności obiektu, wykonania opisu technicznego wraz z informacjami z zakresu ochrony przeciw pożarowej i BHP oraz analizy ekonomicznej pozwalającej na przybliżone szacunkowe określenie nakładów jakie inwestor będzie musiał ponieść na realizację zaprojektowanego obiektu wraz z określeniem okresu zwrotu nakładów przy uwzględnieniu współczynnika dyskonta. Podobnie jak podczas części pierwszej ćwiczenia część pracy jest wykonywana przez studenta poza godzinami ćwiczeń. W trakcie wykonywania opracowania - wymagany jest system korekt z prowadzącym, pozwalający na utrzymanie prawidłowego toku analitycznego myślenia. Korekty odbywają się przy udziale całej grupy, tak aby każdy ze studentów mógł czynnie uczestniczyć w zajęciach. Zaliczenie drugiej części ćwiczeń następuje w formie krótkiej (10 min) publicznej prezentacji każdego studenta, mającej miejsce podczas ostatnich dwóch godzin ćwiczeń i złożenia pisemnego opracowania do prowadzącego.Efekty kształcenia |
Literatura: |
Literatura podstawowa • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane (wraz z późn. zmianami) • Dziennik Ustaw Nr 228 pozycja 1514 z 24 grudnia 2008 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (wraz z późn. zmianami) • Werner Witold – „Proces inwestycyjny dla architektów”, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, 2008 • Werner Witold – „Procedury inwestowania”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010 • Ryńska Elżbieta – „Środowiskowy proces inwestycyjny dla architektów”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2007 Literatura uzupełniająca • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – KPA (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071) • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późniejszymi zmianami) • Dziennik Ustaw Nr 80 pozycja 717 z 10 maja 2003 USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dziennik Ustaw Nr 93 pozycja 589 z 23 lipca 1998 • Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska oraz wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko tych inwestycji (wraz z późn. zmianami) • Dziennik Ustaw Nr 93 pozycja 590 z 23 lipca 1998 Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 14 lipca 1998 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania na środowisko inwestycji nie zaliczonych do inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi albo mogących pogorszyć stan środowiska, obiektów oraz robót zmieniających stosunki wodne. (wraz z późn. zmianami) |
Efekty uczenia się: |
wiedza 1EiRI 1. Ma szczegółową wiedzę związaną z zagadnieniami z zakresu ekonomika i realizacja inwestycji budowlanych 1EiRI 2. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego w branżach związanych z przemysłem budowlanym 1EiRI 3. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich takich jak tworzenie i rozumienie harmonogramów związanych z inwestycjami budowlanymi, rozumienie przedstawionych kosztorysów, tworzenie studium realizacji inwestycji wraz ze wstępnym oszacowaniem nakładów inwestycyjnych 1EiRI 4. Ma podstawową wiedze w zakresie zarządzania jakością projektową i realizacyjną w procesie budowlanym oraz w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej umiejętności 1EiRI 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; potrafi zintegrować informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie 1EiRI 2. potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień dotyczących inwestycyjnego procesu budowlanego. kompetencje społeczne 1EiRI 1. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania 1EiRI 2. Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania, formy prowadzenia zajęć: Nauczanie jest prowadzone poprzez ćwiczenia w małych grupach uzupełnionych wykładem prowadzonym dla całego roku. Pod koniec każdego wykładu ok. 10 minut jest zarezerwowane dla studentów dając im możliwość zadawania dodatkowych pytań lub określenia ewentualnych dodatkowych tematów jakie chcieliby mieć omówionych podczas trwania kolejnych wykładów. Ćwiczenia są prowadzone w trojaki sposób: w formie krótkiego – nie dłużej niż 20 minutowego wykładu, prowadzenia indywidualnych korekt przy udziale pozostałych studentów w sposób wymuszający ich aktywne zachowania oraz przy zaliczeniu – w formie publicznej indywidualnej krótkiej prezentacji każdego ze studentów w której bierze udział cała grupa. Po zakończeniu każdej z prezentacji, każdy ze studentów może zadać dodatkowe pytania lub ustosunkować się do prezentacji i zawartych w niej treści. Metody sprawdzenia efektów kształcenia wiedza T1A_W_10 , T1A_W_11, InzA_ W_01, InzA_ W_04 Test zaliczeniowy InzA_W_02 , T1A_W_01, InzA_ W_03 Test zaliczeniowy, dwa opracowania problemowe w formie pisemnej umiejętności T1A_U_01, InzA_U_02, T1A_U07, InzA_U_04, InzA_U_05, InzA_U_06, InzA_U_07, InzA_U_08 Dwa opracowania problemowe w formie pisemnej T1A U_04 Ustna publiczna prezentacja własnego opracowania analitycznego InzA_U_03 - Test zaliczeniowy kompetencje społeczne T1A_KS_01 Test zaliczeniowy, dwa opracowania problemowe w formie pisemnej T1A_KS_04 , T1A_KS_05, InzA_KS_01, InzA_KS_02 Test zaliczeniowy |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.