Projekt urbanistyczny 3 (centrum)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1010-AU000-M0P-0110 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt urbanistyczny 3 (centrum) |
Jednostka: | Wydział Architektury |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Cel przedmiotu: Zaprojektowanie miejskiego zespołu usługowego z uwzględnieniem wszechstronnej analizy uwarunkowań, kontekstu miejsca Ogólny opis przedmiotu: Przedmiot składa się z serii ćwiczeń projektowych, w wyniku których zostaje wykonana koncepcja projektowa miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wybranego obszaru miejskiego . |
Literatura: |
Literatura podstawowa • Chmielewski J.M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2004. • Gehl J., Życie miedzy budynkami, użytkowanie przestrzeni publicznych, Wydawnictwo RAM, Kraków 2009. • Krier L., Architektura, Wybór czy Przeznaczenie, Arkady, Warszawa 2001. • Lynch K., The image of the city, The MIT Press, Cambrige 1990. • Nowa Karta Ateńska 2003, Wizja miast XXI wieku, Europejska Rada Urbanistów, Lizbona 2003. • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, Dziennik Ustaw Nr 80 z 10 maja 2003 r., poz.717. • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane (wraz z późn. zmianami) • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (wraz z późn. zmianami), Dziennik Ustaw Nr 228 pozycja 1514 z 24 grudnia 2008 • Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa 1984. Literatura uzupełniająca • Atlas Historyczny Warszawy, t.II pod redakcją Jana Macieja Chmielewskiego, Warszawa 2004. • Bielecki Cz., Gra w miasto, Fundacja Dom Dostępny, Warszawa 1996. • Gawlikowski A., Ulica w strukturze miasta, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1992. • Ostrowski W., Wprowadzenie do historii budowy miast, Ludzie i środowisko, Oficyna Wydawnicza politechniki warszawskiej, Warszawa 2001. • Pęski W., Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miasta, Arkady, Warszawa 1999. • Szwankowski E., Warszawa, rozwój urbanistyczny i architektoniczny, Warszawa 1951. • Twarowski M., Słońce w architekturze, Arkady 1996. • Warszawa rozwój przestrzenny, praca zbiorowa pod redakcja Juliusza Wilskiego, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Warszawa 1993. • Bolesław Szmidt – Ład przestrzeni, PiW 1981 • J.Kasprzycki, J. Majewski – Korzenie miasta, wyd. wielotomowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia numer efektu / obszar opis efektu odniesienie do efektów kształcenia w obszarze odniesienie do efektów kształcenia w programie wiedza W_01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą rodzaju uwarunkowań wpływających na zagospodarowanie przestrzenne. T2A_W01 2K_W01 W_02 Ma podstawową wiedzę w dziedzinach związanych z projektowaniem urbanistycznym dotyczących: kompozycji,środowiska przyrodniczego, kulturowego, inżynierii miejskiej, T2A_W02 2K_W02 W_03 Ma podstawową wiedzę w dziedzinie prawo autorskie T2A_W10 2K_W11 umiejętności U_01 Potrafi sformułować wytyczne funkcjonalno-przestrzenne na podstawie przeprowadzonych analiz T2A_U09 2K_U06 U_02 Potrafi pozyskać niezbędne dane z literatury, fachowych czasopism, z internetu, T2A_U01 2K_U01 U_03 Potrafi zaprezentować w formie graficznej koncepcję projektową T2A_U04 2K_U04 kompetencje społeczne K_01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności planistycznej i inżynierskiej, w tym jej wpływu na stosunki społeczne oraz środowisko przyrodnicze i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzji T2A_K02 2K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania, formy prowadzenia zajęć: Ćwiczenia projektowe podzielone są na fazy wykonania projektu. Faza pierwsza to zbieranie materiałów wyjściowych, a mianowicie: rozpoznanie problemów komunikacyjnych, przyrodniczych, kulturowych, sąsiedztwa. Zapoznanie się ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania autorska inwentaryzacja urbanistyczna. W oparciu o przeprowadzone analizy, student ma za zadanie sformułowanie wniosków do projektu. Faza druga – to wariantowe propozycje rozwiązań projektowych z przedstawieniem układu komunikacyjnego, terenów publicznych, terenów zieleni, struktury funkcjonalno–przestrzennej. Faza trzecia to sporządzenie projektu centrum w skali 1:1000, zawierającego całościowo problematykę funkcjonalno–przestrzenną, a także opracowanie jego fragmentu w skali szczegółowej 1:500 (ok 6-10 ha) z pokazaniem detalu urbanistycznego (posadzka, mała architektura, zieleń, oświetlenie, uproszczone rzuty architektury itp.). Fazy każdorazowo kończą się przeglądem wraz z oceną prac. Efektem finałowym jest autorski projekt centrum usługowego, prezentowany przez studenta w formie graficznej. Wymogiem jest ponadto dołączenie makiety, aksonometrii, perspektyw lub wizualizacji komputerowych projektu centrum. Na ocenę końcową składają się oceny z przeglądów poszczególnych faz, uczestnictwo i aktywność w zajęciach i oczywiście końcowa ocena merytoryczna. Metody sprawdzenia efektów kształcenia wiedza W_01 W_02 Analiza i ocena przez zespół prowadzący trafności przyjętych rozwiązań projektowych w oparciu o przyjętą argumentację ich zastosowania umiejętności U_01 U_02 U_03 Analiza i ocena przez zespół prowadzący trafności przyjętych rozwiązań projektowych w oparciu o przyjętą argumentację ich zastosowania kompetencje społeczne KS_01 KS_02 Analiza i ocena przez zespół prowadzący trafności przyjętych rozwiązań projektowych w oparciu o przyjętą argumentację ich zastosowania |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.