Kod przedmiotu: |
103A-CBxxx-MSP-ARCY |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(brak danych)
|
Nazwa przedmiotu: |
Archiwa cyfrowe |
Jednostka: |
Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych |
Grupy: |
( Przedmioty obieralne )-Cyberbezpieczeństwo-mgr.-EITI
( Przedmioty techniczne )---EITI
( Przedmioty zaawansowane techniczne )--mgr.-EITI
|
Punkty ECTS i inne: |
4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS: - roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
- tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
- tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
- nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
|
Język prowadzenia: |
polski
|
Jednostka decyzyjna: |
103000 - Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych
|
Kod wydziałowy: |
ARCY
|
Numer wersji: |
1
|
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje z ważnym, a wciąż mało znanym i docenianym zagadnieniem bezpiecznej archiwizacji zasobów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem archiwizacji długoterminowej. W dobie powszechnej cyfryzacji coraz więcej zasobów, w tym ważnych dóbr kultury, powstaje wyłącznie w formie cyfrowej (“born digital”). Tymczasem zasady bezpiecznego długoterminowego przechowywania zasobów cyfrowych są mało znane, a profesjonalne usługi archiwizacji – niemal niedostępne. Słuchacze tego przedmiotu zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne by tworzyć bezpieczne i spełniające wymagania uznanych standardów archiwa cyfrowe.
|
Pełny opis: |
WYKŁAD
- Organizacja zajęć i regulamin przedmiotu.
- Wprowadzenie do archiwów cyfrowych: pojęcie archiwum, rodzaje archiwów cyfrowych, podstawowe zasady archiwizacji.
- Wymagania dla archiwów cyfrowych: standaryzacja, replikacja, dyslokacja, dywersyfikacja itp.
- Standard OAIS – omówienie i wnioski. Inne standardy dotyczące archiwów cyfrowych.
- Budowa archiwum cyfrowego: formaty zasobów, zespoły archiwalne, pakiety archiwalne, procesy ingest i outgest, procesy konserwacji archiwum. Procedury organizacyjne w archiwum cyfrowym.
- Metadane w archiwach cyfrowych: podstawy, rodzaje metadanych, metadane zagłębione – rodzaje i sposoby pozyskiwania.
- Wprowadzenie do technologii XML.
- Standardy metadanych dla archiwów cyfrowych.
PROJEKT
- Projekt prowadzony będzie w zespołach 4-6 osobowych, z wyznaczonymi rolami poszczególnych uczestników (w tym kierownika zespołu).
- Każdy zespół zaproponuje zadanie archiwizacji, wg precyzyjnie określonych wytycznych.
- Następnie dla tego zadania opracuje strukturę archiwum, wraz z projektem pakietów archiwalnych, dopuszczonych formatów archiwizowanych zasobów, ze szczegółowymi scenariuszami procesów ingest, outgest i procesów konserwacji archiwum oraz ze szczegółowym projektem metadanych w formatach zgodnych z uznanymi standardami.
- W ramach projektu opracowywane też będą zasady organizacyjne działania archiwum.
- Opcjonalnie wykonywane będzie częściowe oprogramowanie wspierające działanie archiwum, np. zarządzające wybranymi rodzajami metadanych.
|
Literatura: |
- Pałka P., Śliwiński T., Traczyk T.: Problemy długoterminowej archiwizacji zasobów cyfrowych na przykładzie projektu CREDO, Pomiary Automatyka Robotyka, R. 24, Nr 4/2020.
- Płoszajski G. (ed.): Standardy techniczne obiektów cyfrowych przy digitalizacji dziedzictwa kulturowego. BG PW, 2008.
- Consultative Committee for Space Data Systems. Reference model for an open archival information system (OAIS). Recommended practice. https://public.ccsds.org/pubs/650x0m2.pdf, 2012.
- Giaretta D.: Advanced Digital Preservation. Springer, 2011.
- Materiały do zajęć (slajdy i szczegółowa instrukcja do projektu) dostępne on-line.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
- zna i rozumie rosnące znaczenie zasobów cyfrowych dla kultury i gospodarki
- zna i rozumie procesy związane z długoterminowym bezpiecznym przechowywaniem danych cyfrowych
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane fakty i metody, stanowiące wiedzę z zakresu analizy systemów, w kontekście jej zastosowań w rozwiązywaniu problemów dotyczących bezpieczeństwa zasobów cyfrowych
- w pogłębionym stopniu zna i rozumie wybrane fakty i metody z zakresu bezpieczeństwa przechowywania zasobów
cyfrowych, w tym: bezpieczeństwa rozwiązań sprzętowych, bezpiecznego długoterminowego składowania danych cyfrowych, dostępności informacji cyfrowej na długim horyzoncie, rozwiązań organizacyjnych sprzyjających bezpieczeństwu przechowywania zasobów cyfrowych
- zna i rozumie procesy zachodzące w cyklu życia archiwów cyfrowych, zwłaszcza związane z zapewnieniem bezpieczeństwa tych systemów
- rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, związane z upowszechnieniem i rozwojem cyfrowej reprezentacji informacji.
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych (prawnych, ekonomicznych, etycznych i innych) uwarunkowań archiwizacji zasobów cyfrowy
- ma podstawową wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej w zakresie związanym z przechowywaniem zasobów cyfrowych
Umiejętności
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych z zakresu przechowywania zasobów cyfrowych i oceniać te rozwiązania
- potrafi wykorzystać narzędzia informatyczne służące do badań i implementacji rozwiązań związanych z archiwizacją zasobów cyfrowych.
- potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację
złożonych zadań dotyczących bezpieczeństwa zasobów cyfrowych, a w szczególności: analizy systemów w kontekście problemów związanych
z zapewnieniem bezpieczeństwa zasobów cyfrowych, zapewniania bezpieczeństwa przechowywania oraz długoterminowej dostępności zasobów cyfrowych
- potrafi zaprojektować – używając właściwie dobranych metod i narzędzi – rozwiązania związane z długoterminowym przechowywaniem zasobów cyfrowych, a także zweryfikować ich poprawność
- potrafi przy identyfikacji, formułowaniu specyfikacji i rozwiązywaniu zadań dotyczących archiwizacji zasobów cyfrowych: dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty społeczne, prawne i etyczne, oceniać aspekty ekonomiczne proponowanych rozwiązań
i podejmowanych działań. Potrafi wnieść wkład w opracowanie strategii zarządzania długoterminowym przechowywaniem zasobów cyfrowych
na poziomie instytucjonalnym
- potrafi przy rozwiązywaniu zadań dotyczących przechowywania zasobów cyfrowych: dokonać wyboru oraz zastosować właściwe metody,
techniki i narzędzia, w tym zaawansowane rozwiązania techniczno-organizacyjne. Przystosować i wykorzystać istniejące lub opracować nowe metody i narzędzia.
- potrafi przygotować opracowanie i przedstawić prezentację ustną, dotyczącą zagadnień z zakresu archiwizacji cyfrowej.
- potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych; potrafi kierować pracą zespołu
Kompetencje społeczne
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
- jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią.
|