Politechnika Warszawska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka programowania obiektowego w języku Java

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 103B-xxxxx-ISP-PPOJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka programowania obiektowego w języku Java
Jednostka: Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych
Grupy: ( Przedmioty techniczne )---EITI
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Jednostka decyzyjna:

103000 - Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych

Kod wydziałowy:

PPOJ

Numer wersji:

2

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami programowania obiektowego w języku Java zgodnym ze specyfikacją Sun JDK 1.1 ze szczególnym uwzględnieniem programowania współbieżnego i rozproszonego oraz praktyczne przygotowanie do tworzenia aplikacji obiektowych, sieciowych, graficznych i wielowątkowych z naciskiem na korzystanie z najnowszych technologii Javy .

Pełny opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów z metodami i technikami programowania obiektowego w języku Java zgodnym ze specyfikacją Sun JDK 1.1 ze szczególnym uwzględnieniem programowania współbieżnego i rozproszonego oraz praktyczne przygotowanie do tworzenia aplikacji obiektowych, sieciowych, graficznych i wielowątkowych z naciskiem na korzystanie z najnowszych technologii Javy .

Treść wykładu
Informacje podstawowe. Ogólna charakterystyka platformy Javy jako współczesnej technologii tworzenia aplikacji sieciowych i przenaszalnych. Pokazanie podobieństw i różnic składni w stosunku do C/C++. (2h)
Techniki programowania obiektowego. Ideologia programowania obiektowego. Podstawowe techniki: hermetyzacja danych, dziedziczenie, polimorfizm, przeciążanie i przedefiniowywanie metod, interfejsy, klasy wewnętrzne. (3h)
Tworzenie graficznego interfejsu użytkownika. Omówienie ideologii biblioteki AWT i jej komponenty graficzne. Delegacyjny model obsługi zdarzeń. (2h)
Operacje wejścia/wyjścia i połączenia sieciowe. Wykorzystanie strumieni wejściowych i wyjściowych do przesyłania danych. Korzystanie z systemu plików. Nawiązywanie połączeń sieciowych. Tworzenie prostych aplikacji typu klient-server. (2h)
Programowanie wielowątkowe. Metodologia budowania aplikacji wielowątkowych. Zagadnienia współdziałania wątków i zarządzanie wątkami. Problemy bezpiecznego dostępu do danych. (2h)
Tworzenie i umieszczanie aplikacji internetowych (aplety). Różnice między apletami i aplikacjami. Wprowadzanie elementów animacji. Techniki dostępu do zasobów sieciowych z poziomu apleta. (2h)
Programowanie rozproszone. Wykorzystanie protokołu RMI ( Remote Method Invocation ) do programowania rozproszonego. Implementacja technologii CORBA ( Common Object Request Broker Architecture ) w Javie. Korzystanie z połączeń z bazami danych z wykorzystaniem JDBC ( Java DataBase Conectivity ). (2h)


Zakres laboratorium

  1. Zajęcia organizacyjne.
  2. Zapoznanie się ze środowiskiem do tworzenia aplikacji. Pierwsza aplikacja.
  3. Tworzenie obiektów.
  4. Hermetyzacja danych.
  5. Dziedziczenie, polimorfizm, przeciążanie i przedefiniowywanie metod.
  6. Komponenty graficzne AWT.
  7. Budowanie GUI.
  8. Delegacyjny model obsługi zdarzeń.
  9. Obsługa strumieni wejścia/wyjścia.
  10. Połączenia sieciowe.
  11. Tworzenie aplikacji wielowątkowych.
  12. Współdziałanie wątków i synchronizacja dostępu do danych.
  13. Budowa apletów, elementy animacji.
  14. Wykorzystanie połączeń sieciowych z poziomu apleta.
  15. Programowanie rozproszone (RMI, CORBA).
  16. Połączenia z bazami danych (JDBC)


Przedmioty podobne
Kod przedmiotuNazwa przedmiotuDyskonto ECTS
103C-INxxx-ISP-PROZProgramowanie zdarzeniowe1
103C-INxxx-ISP-PROZProgramowanie zdarzeniowe1
103B-INxxx-ISP-PROZProgramowanie zdarzeniowe1
103B-INxxx-ISP-PROZProgramowanie zdarzeniowe1
103A-TLRTM-ISP-OPAJava - obiektowe programowanie aplikacji multimedialnych1
103A-TLRTM-ISP-OPAJava - obiektowe programowanie aplikacji multimedialnych1

Literatura:

    1. Dokumentacja API do Javy : http://www.javasoft.com:80/products/jdk/1.1/docs.
    2. Java Tutorial : http://www.imio.pw.edu.pl/vlsi/java/tutorial/index.html

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.
pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa tel: (22) 234 7211 https://pw.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-03-18)