International Trade, Business and Economics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1101-ZP000-MSA-INTBE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | International Trade, Business and Economics |
Jednostka: | Instytut Organizacji Systemów Produkcyjnych |
Grupy: |
Przedmioty dla sem.2, GPEM, rekrutacja zimowa |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie informacji na temat biznesu, handlu i ekonomii międzynarodowej. Studenci dowiadują się, jak działa otoczenie, w którym funkcjonują przedsiębiorstwa międzynarodowe. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Istota zagranicznej działalności gospodarczej 2. Handel międzynarodowy 3. Regulacja celna zagranicznej działalności gospodarczej 4. Handel międzynarodowy jako wiodąca forma międzynarodowych stosunków gospodarczych 5. Międzynarodowe stosunki gospodarcze w sferze świadczenia usług i handlu 6. Międzynarodowe stosunki walutowe i finansowe 7. Globalne problemy rozwoju gospodarki światowej i ich uregulowanie międzynarodowe 8. Międzynarodowe stosunki gospodarcze i regionalna integracja gospodarcza 9. Handel międzynarodowy - transakcje, formuły, płatności, teorie handlu międzynarodowego, bariery i ograniczenia w handlu międzynarodowym, organizacje międzynarodowe, 10. Międzynarodowy rynek pracy, migracja, międzynarodowa konkurencyjność, globalizacja i integracja, międzynarodowe przepływy kapitałowe i rynki kredytowe, zagraniczna i międzynarodowa polityka gospodarcza, biznes międzynarodowy. 11. Strategie międzynarodowego biznesu. 12. Organizacja biznesu międzynarodowego, Unia Europejska i jej problemy, 13. Problemy gospodarcze krajów rozwijających się Ćwiczenia: 1. Analiza przypadków internacjonalizacji przedsiębiorstw 2. Transport międzynarodowy, jego rodzaje i rola w międzynarodowych stosunkach gospodarczych. 3. Analiza handlu międzynarodowego i jego miejsca w systemie międzynarodowych stosunków gospodarczych. 4. Rola ceny w handlu międzynarodowym i mechanizm jej kształtowania. Projekty: 1. Przeprowadzanie badań (gromadzenie danych i informacji) w celu sformułowania globalnego biznesplanu, 2. Analizowanie gotowości organizacji do internacjonalizacji, 3. Ocena przydatności produktów i usług firmy na rynkach zagranicznych, 4. Ocena kraju pod kątem określania rynków docelowych, ocena środowiska społeczno-kulturowego (geograficzne, wpływ na rynek, główny produkt i branże, warunki ekonomiczne kraju, trendy demograficzne, analiza kulturowa, instytucje społeczne, nieformalne bariery handlowe), ocena środowiska polityczno-prawnego (rząd i polityka, formalne bariery handlowe, własność intelektualna 5. Zarządzanie operacjami międzynarodowymi, 6. Organizacja biznesu międzynarodowego, 7. Identyfikacja zasobów ludzkich potrzebnych do prowadzenia globalnej działalności biznesowej, 8. Prezentacja globalnego biznesplanu |
Literatura: |
GGlobal business, Mike W. Peng, South-Western Cengage Learning, 2011,2009. The global challenge : international human resource management. Paul Evans, Vladimir Pucik, Ingmar Bjo?rkman. New York: McGraw-Hill/ Irwin, 2011. International business, Michael Czinkota, Thomson Learning, 2004. International Business. Strategy and the Multinational Company, John. B. Cullen, K. Praveen Parboteeah, Routledge, 2010. HOLMAN, R. (2017): Dějiny ekonomického myšlení, 4. vydání, C. H. BECK. ISBN 978-80-7400-641-8 Schneider, C.J. (2017). The political Economy of Regional Integration. Annu. Rev. Polit. Sci. 20,229–48. Mulder, N. 2022. The Economic Weapon. The Rise of Sanctions as Tool of Modern War. New Haven: Yale University Press. Somale, M. (2021). Comparative advantage in innovation and production. American Economic Journal: Macroeconomics, 13(3):357–96 Aghion, P., Bergeaud, A., Lequien, M., and Melitz, M. J. (2018). The Impact of Exports on Innovation: Theory and Evidence. Working Paper 24600, National Bureau of Economic Research. Aghion, P., Bergeaud, A., Lequien, M., and Melitz, M. J. (2019). The heterogeneous impact of market size on innovation: Evidence from french firm-level exports. Working Paper 24600, National Bureau of Economic Research Ahn, J., Han, H., and Huang, Y. (2018). Trade with Benefits: New Insights on Competition and Innovation. IHEID Working Papers 07-2018, Economics Section, The Graduate Institute of International Studies. Akcigit, U., Ates, S. T., and Impullitti, G. (2018). Innovation and trade policy in a globalized world. Working Paper 24543, National Bureau of Economic Research. |
Efekty uczenia się: |
Student rozumie międzynarodowe koncepcje strategiczne i zna etapy analizy międzynarodowych możliwości biznesowych. Student pracuje w zespole projektowym nad strategią internacjonalizacji dla wybranej firmy. Student uczy się koncepcji i problemów w handlu międzynarodowym. Student zna teorię cyklu życia produktu międzynarodowego. Student rozumie kulturowe uwarunkowania niektórych międzynarodowych przedsięwzięć biznesowych i decyzji projektowych Student rozumie i analizuje ekonomiczne uwarunkowania biznesu międzynarodowego Student zna instytucje wpływające na międzynarodowy biznes, zna zakres ich działań Student rozumie konsekwencje globalizacji w prowadzeniu biznesu. Student prowadzi międzynarodowe badania biznesowe. Podczas pracy nad zadaniami w zespole student współpracuje poprzez różne sposoby komunikacji. Student przedstawia ustnie wyniki z przeprowadzonych badań W międzynarodowych badaniach biznesowych student decyduje o kierunkach wstępnych badań archiwalnych. Studenci w pracy zespołowej doświadczają różnych kontekstów współpracy. Studenci proponują rozwiązania dla istniejącej firmy w zakresie internacjonalizacji. W pracy zespołowej student uczy się praktycznych aspektów zarządzania pracą projektową W pracy zespołowej student odgrywa pewną rolę i uczy się współpracować. Uczeń musi nauczyć się ustalać priorytety zadań, aby ukończyć zadania. Student musi podejmować decyzje związane z internacjonalizacją firmy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową (100%) składają się punkty uzyskane w trakcie poszczególnych zajęć, w tym: 60% - egzamin pisemny (i/lub ustny) z części wykładowej 40% - zajęcia projektowe Oceny: 51-60% - 3,0 61-70% - 3,5 71-80% - 4,0 81-90% - 4,5 91-100%- 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
--- |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2023/2024 - sem. letni" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWI
WT WYK
WYK
CWI
ŚR CWI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Nataliia Gavkalova, Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Prowadzący grup: | Nataliia Gavkalova, Rafael Popper, Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kod grupy dziekańskiej: | 1101-ZP000-MSA-INTBE |
|
Skrócony opis: |
Głównym celem jest zapoznanie studentów z różnymi rodzajami rynków, głównie rynkiem finansowym i jego rolą dla gospodarki i przedsiębiorstw. Wyjaśnienie związku pomiędzy czynnikami ekonomicznymi, takimi jak stopy procentowe, stopy inflacji, kursy walut, a ryzykiem dla przedsiębiorstwa. Jak firma może zarządzać różnymi rodzajami ryzyka i jak od tego zależy sytuacja finansowa. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Rynek międzynarodowy i jego rola w gospodarce, Handel międzynarodowy - transakcje, formuły, płatności, teorie handlu międzynarodowego, bariery i ograniczenia w handlu międzynarodowym, organizacje międzynarodowe, Międzynarodowy rynek pracy, migracja, międzynarodowa konkurencyjność, globalizacja i integracja, międzynarodowe przepływy kapitałowe i rynki kredytowe, zagraniczna i międzynarodowa polityka gospodarcza, biznes międzynarodowy. Strategie międzynarodowego biznesu. Organizacja biznesu międzynarodowego, Unia Europejska i jej problemy, Problemy gospodarcze krajów rozwijających się Ćwiczenia: Analiza przypadków internacjonalizacji przedsiębiorstw Projekty: Przeprowadzanie badań (gromadzenie danych i informacji) w celu sformułowania globalnego biznesplanu, Analizowanie gotowości organizacji do internacjonalizacji, Ocena przydatności produktów i usług firmy na rynkach zagranicznych, Ocena kraju pod kątem określania rynków docelowych, ocena środowiska społeczno-kulturowego (geograficzne, wpływ na rynek, główny produkt i branże, warunki ekonomiczne kraju, trendy demograficzne, analiza kulturowa, instytucje społeczne, nieformalne bariery handlowe), ocena środowiska polityczno-prawnego (rząd i polityka, formalne bariery handlowe, własność intelektualna), analiza międzynarodowych konkurentów, planowanie strategiczne, wybór trybu wejścia na rynek, wybór partnerów, szacowanie potencjału rynkowego branży i sprzedaży firmy, Zarządzanie operacjami międzynarodowymi, Organizacja biznesu międzynarodowego, Identyfikacja zasobów ludzkich potrzebnych do prowadzenia globalnej działalności biznesowej, Prezentacja globalnego biznesplanu |
|
Literatura: |
Zou, Zongsen, Xindi Liu, Meng Wang, and Xinze Yang. 2023. Insight into digital finance and fintech: A bibliometric and content analysis. Technology in Society, 73 Andiola, Lindsay M., Erin Masters, and Carolyn Norman. "Integrating technology and data analytic skills into the accounting curriculum: Accounting department leaders’ experiences and insights." Journal of Accounting Education 50 (2020). Kidwell, D. S., Blackwell, D. W., Sias, R. W., & Whidbee, D. A. (2016). Financial institutions, markets, and money. John Wiley & Sons. Bragg, Steven M. International Accounting. Published by AccountingTools, Inc., 2022 Pellens, B. et al.: Internationale Rechnungslegung, 11. Aufl., Stuttgart 2021. |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2022/2023 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWI
WT WYK
CWI
ŚR WYK
CWI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Nataliia Gavkalova, Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Prowadzący grup: | Nataliia Gavkalova, Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie informacji na temat biznesu, handlu i ekonomii międzynarodowej. Studenci dowiadują się, jak działa otoczenie, w którym funkcjonują przedsiębiorstwa międzynarodowe. |
|
Pełny opis: |
Wykłady: Rynek międzynarodowy i jego rola w gospodarce, Handel międzynarodowy - transakcje, formuły, płatności, teorie handlu międzynarodowego, bariery i ograniczenia w handlu międzynarodowym, organizacje międzynarodowe, Międzynarodowy rynek pracy, migracja, międzynarodowa konkurencyjność, globalizacja i integracja, międzynarodowe przepływy kapitałowe i rynki kredytowe, zagraniczna i międzynarodowa polityka gospodarcza, biznes międzynarodowy. Strategie międzynarodowego biznesu. Organizacja biznesu międzynarodowego, Unia Europejska i jej problemy, Problemy gospodarcze krajów rozwijających się Ćwiczenia: Analiza przypadków internacjonalizacji przedsiębiorstw Projekty: Przeprowadzanie badań (gromadzenie danych i informacji) w celu sformułowania globalnego biznesplanu, Analizowanie gotowości organizacji do internacjonalizacji, Ocena przydatności produktów i usług firmy na rynkach zagranicznych, Ocena kraju pod kątem określania rynków docelowych, ocena środowiska społeczno-kulturowego (geograficzne, wpływ na rynek, główny produkt i branże, warunki ekonomiczne kraju, trendy demograficzne, analiza kulturowa, instytucje społeczne, nieformalne bariery handlowe), ocena środowiska polityczno-prawnego (rząd i polityka, formalne bariery handlowe, własność intelektualna), analiza międzynarodowych konkurentów, planowanie strategiczne, wybór trybu wejścia na rynek, wybór partnerów, szacowanie potencjału rynkowego branży i sprzedaży firmy, Zarządzanie operacjami międzynarodowymi, Organizacja biznesu międzynarodowego, Identyfikacja zasobów ludzkich potrzebnych do prowadzenia globalnej działalności biznesowej, Prezentacja globalnego biznesplanu |
|
Literatura: |
Global business, Mike W. Peng, South-Western Cengage Learning, 2011,2009. The global challenge : international human resource management. Paul Evans, Vladimir Pucik, Ingmar Bjo?rkman. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2011. International business, Michael Czinkota, Thomson Learning, 2004. International Business. Strategy and the Multinational Company, John. B. Cullen, K. Praveen Parboteeah, Routledge, 2010. |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2021/2022 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2022-02-23 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWI
WT WYK
WYK
CWI
ŚR WYK
CWI
WYK
CWI
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Prowadzący grup: | Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2020/2021 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWI
CWI
WT WYK
CWI
ŚR CWI
CZ CWI
CWI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Prowadzący grup: | Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2019/2020 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWI
WT WYK
CWI
ŚR CWI
CZ CWI
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Arczewski, Marta Maciejasz-Świątkiewicz, Martyna Wybraniak-Kujawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2018/2019 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN CWI
WT WYK
CWI
ŚR CWI
CWI
CZ CWI
CWI
PT CWI
CWI
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Maciejasz-Świątkiewicz | |
Prowadzący grup: | Piotr Arczewski, Marta Maciejasz-Świątkiewicz, Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.