Politechnika Warszawska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

International Trade, Business and Economics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1101-ZP000-MSA-INTBE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: International Trade, Business and Economics
Jednostka: Instytut Organizacji Systemów Produkcyjnych
Grupy: Przedmioty dla sem.2, GPEM, rekrutacja zimowa
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie informacji na temat biznesu, handlu i ekonomii międzynarodowej. Studenci dowiadują się, jak działa otoczenie, w którym funkcjonują przedsiębiorstwa międzynarodowe.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Istota zagranicznej działalności gospodarczej

2. Handel międzynarodowy

3. Regulacja celna zagranicznej działalności gospodarczej

4. Handel międzynarodowy jako wiodąca forma międzynarodowych stosunków gospodarczych

5. Międzynarodowe stosunki gospodarcze w sferze świadczenia usług i handlu

6. Międzynarodowe stosunki walutowe i finansowe

7. Globalne problemy rozwoju gospodarki światowej i ich uregulowanie międzynarodowe

8. Międzynarodowe stosunki gospodarcze i regionalna integracja gospodarcza

9. Handel międzynarodowy - transakcje, formuły, płatności, teorie handlu międzynarodowego, bariery i ograniczenia w handlu międzynarodowym, organizacje międzynarodowe,

10. Międzynarodowy rynek pracy, migracja, międzynarodowa konkurencyjność, globalizacja i integracja, międzynarodowe przepływy kapitałowe i rynki kredytowe, zagraniczna i międzynarodowa polityka gospodarcza, biznes międzynarodowy.

11. Strategie międzynarodowego biznesu.

12. Organizacja biznesu międzynarodowego, Unia Europejska i jej problemy,

13. Problemy gospodarcze krajów rozwijających się

Ćwiczenia:

1. Analiza przypadków internacjonalizacji przedsiębiorstw

2. Transport międzynarodowy, jego rodzaje i rola w międzynarodowych stosunkach gospodarczych.

3. Analiza handlu międzynarodowego i jego miejsca w systemie międzynarodowych stosunków gospodarczych.

4. Rola ceny w handlu międzynarodowym i mechanizm jej kształtowania.

Projekty:

1. Przeprowadzanie badań (gromadzenie danych i informacji) w celu sformułowania globalnego biznesplanu,

2. Analizowanie gotowości organizacji do internacjonalizacji,

3. Ocena przydatności produktów i usług firmy na rynkach zagranicznych,

4. Ocena kraju pod kątem określania rynków docelowych, ocena środowiska społeczno-kulturowego (geograficzne, wpływ na rynek, główny produkt i branże, warunki ekonomiczne kraju, trendy demograficzne, analiza kulturowa, instytucje społeczne, nieformalne bariery handlowe), ocena środowiska polityczno-prawnego (rząd i polityka, formalne bariery handlowe, własność intelektualna

5. Zarządzanie operacjami międzynarodowymi,

6. Organizacja biznesu międzynarodowego,

7. Identyfikacja zasobów ludzkich potrzebnych do prowadzenia globalnej działalności biznesowej,

8. Prezentacja globalnego biznesplanu

Literatura:

GGlobal business, Mike W. Peng, South-Western Cengage Learning, 2011,2009.

The global challenge : international human resource management. Paul Evans, Vladimir Pucik, Ingmar Bjo?rkman. New York: McGraw-Hill/ Irwin, 2011.

International business, Michael Czinkota, Thomson Learning, 2004.

International Business. Strategy and the Multinational Company, John. B. Cullen, K. Praveen Parboteeah, Routledge, 2010.

HOLMAN, R. (2017): Dějiny ekonomického myšlení, 4. vydání, C. H. BECK. ISBN 978-80-7400-641-8

Schneider, C.J. (2017). The political Economy of Regional Integration. Annu. Rev. Polit. Sci. 20,229–48.

Mulder, N. 2022. The Economic Weapon. The Rise of Sanctions as Tool of Modern War. New Haven: Yale University Press.

Somale, M. (2021). Comparative advantage in innovation and production. American Economic Journal: Macroeconomics, 13(3):357–96

Aghion, P., Bergeaud, A., Lequien, M., and Melitz, M. J. (2018). The Impact of Exports on Innovation: Theory and Evidence. Working Paper 24600, National Bureau of Economic Research.

Aghion, P., Bergeaud, A., Lequien, M., and Melitz, M. J. (2019). The heterogeneous impact of market size on innovation: Evidence from french firm-level exports. Working Paper 24600, National Bureau of Economic Research

Ahn, J., Han, H., and Huang, Y. (2018). Trade with Benefits: New Insights on Competition and Innovation. IHEID Working Papers 07-2018, Economics Section, The Graduate Institute of International Studies.

Akcigit, U., Ates, S. T., and Impullitti, G. (2018). Innovation and trade policy in a globalized world. Working Paper 24543, National Bureau of Economic Research.

Efekty uczenia się:

Student rozumie międzynarodowe koncepcje strategiczne i zna etapy analizy międzynarodowych możliwości biznesowych.

Student pracuje w zespole projektowym nad strategią internacjonalizacji dla wybranej firmy.

Student uczy się koncepcji i problemów w handlu międzynarodowym.

Student zna teorię cyklu życia produktu międzynarodowego.

Student rozumie kulturowe uwarunkowania niektórych międzynarodowych przedsięwzięć biznesowych i decyzji projektowych

Student rozumie i analizuje ekonomiczne uwarunkowania biznesu międzynarodowego

Student zna instytucje wpływające na międzynarodowy biznes, zna zakres ich działań

Student rozumie konsekwencje globalizacji w prowadzeniu biznesu.

Student prowadzi międzynarodowe badania biznesowe.

Podczas pracy nad zadaniami w zespole student współpracuje poprzez różne sposoby komunikacji.

Student przedstawia ustnie wyniki z przeprowadzonych badań

W międzynarodowych badaniach biznesowych student decyduje o kierunkach wstępnych badań archiwalnych.

Studenci w pracy zespołowej doświadczają różnych kontekstów współpracy.

Studenci proponują rozwiązania dla istniejącej firmy w zakresie internacjonalizacji.

W pracy zespołowej student uczy się praktycznych aspektów zarządzania pracą projektową

W pracy zespołowej student odgrywa pewną rolę i uczy się współpracować.

Uczeń musi nauczyć się ustalać priorytety zadań, aby ukończyć zadania.

Student musi podejmować decyzje związane z internacjonalizacją firmy.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową (100%) składają się punkty uzyskane w trakcie poszczególnych zajęć, w tym:

60% - egzamin pisemny (i/lub ustny) z części wykładowej

40% - zajęcia projektowe

Oceny:

51-60% - 3,0

61-70% - 3,5

71-80% - 4,0

81-90% - 4,5

91-100%- 5,0

Praktyki zawodowe:

---

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2023/2024 - sem. letni" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Nataliia Gavkalova, Małgorzata Zalewska-Traczyk
Prowadzący grup: Nataliia Gavkalova, Rafael Popper, Małgorzata Zalewska-Traczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Kod grupy dziekańskiej:

1101-ZP000-MSA-INTBE

Skrócony opis:

Głównym celem jest zapoznanie studentów z różnymi rodzajami rynków, głównie rynkiem finansowym i jego rolą dla gospodarki i przedsiębiorstw.

Wyjaśnienie związku pomiędzy czynnikami ekonomicznymi, takimi jak stopy procentowe, stopy inflacji, kursy walut, a ryzykiem dla przedsiębiorstwa. Jak firma może zarządzać różnymi rodzajami ryzyka i jak od tego zależy sytuacja finansowa.

Pełny opis:

Wykłady:

Rynek międzynarodowy i jego rola w gospodarce, Handel międzynarodowy - transakcje, formuły, płatności, teorie handlu międzynarodowego, bariery i ograniczenia w handlu międzynarodowym, organizacje międzynarodowe, Międzynarodowy rynek pracy, migracja, międzynarodowa konkurencyjność, globalizacja i integracja, międzynarodowe przepływy kapitałowe i rynki kredytowe, zagraniczna i międzynarodowa polityka gospodarcza, biznes międzynarodowy. Strategie międzynarodowego biznesu. Organizacja biznesu międzynarodowego, Unia Europejska i jej problemy, Problemy gospodarcze krajów rozwijających się

Ćwiczenia:

Analiza przypadków internacjonalizacji przedsiębiorstw

Projekty:

Przeprowadzanie badań (gromadzenie danych i informacji) w celu sformułowania globalnego biznesplanu, Analizowanie gotowości organizacji do internacjonalizacji, Ocena przydatności produktów i usług firmy na rynkach zagranicznych, Ocena kraju pod kątem określania rynków docelowych, ocena środowiska społeczno-kulturowego (geograficzne, wpływ na rynek, główny produkt i branże, warunki ekonomiczne kraju, trendy demograficzne, analiza kulturowa, instytucje społeczne, nieformalne bariery handlowe), ocena środowiska polityczno-prawnego (rząd i polityka, formalne bariery handlowe, własność intelektualna), analiza międzynarodowych konkurentów, planowanie strategiczne, wybór trybu wejścia na rynek, wybór partnerów, szacowanie potencjału rynkowego branży i sprzedaży firmy, Zarządzanie operacjami międzynarodowymi, Organizacja biznesu międzynarodowego, Identyfikacja zasobów ludzkich potrzebnych do prowadzenia globalnej działalności biznesowej, Prezentacja globalnego biznesplanu

Literatura:

Zou, Zongsen, Xindi Liu, Meng Wang, and Xinze Yang. 2023. Insight into digital finance and fintech: A bibliometric and content analysis. Technology in Society, 73

Andiola, Lindsay M., Erin Masters, and Carolyn Norman. "Integrating technology and data analytic skills into the accounting curriculum: Accounting department leaders’ experiences and insights." Journal of Accounting Education 50 (2020).

Kidwell, D. S., Blackwell, D. W., Sias, R. W., & Whidbee, D. A. (2016). Financial institutions, markets, and money. John Wiley & Sons.

Bragg, Steven M. International Accounting. Published by AccountingTools, Inc., 2022

Pellens, B. et al.: Internationale Rechnungslegung, 11. Aufl., Stuttgart 2021.

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2022/2023 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Nataliia Gavkalova, Małgorzata Zalewska-Traczyk
Prowadzący grup: Nataliia Gavkalova, Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie informacji na temat biznesu, handlu i ekonomii międzynarodowej. Studenci dowiadują się, jak działa otoczenie, w którym funkcjonują przedsiębiorstwa międzynarodowe.

Pełny opis:

Wykłady:

Rynek międzynarodowy i jego rola w gospodarce, Handel międzynarodowy - transakcje, formuły, płatności, teorie handlu międzynarodowego, bariery i ograniczenia w handlu międzynarodowym, organizacje międzynarodowe, Międzynarodowy rynek pracy, migracja, międzynarodowa konkurencyjność, globalizacja i integracja, międzynarodowe przepływy kapitałowe i rynki kredytowe, zagraniczna i międzynarodowa polityka gospodarcza, biznes międzynarodowy. Strategie międzynarodowego biznesu. Organizacja biznesu międzynarodowego, Unia Europejska i jej problemy, Problemy gospodarcze krajów rozwijających się

Ćwiczenia:

Analiza przypadków internacjonalizacji przedsiębiorstw

Projekty:

Przeprowadzanie badań (gromadzenie danych i informacji) w celu sformułowania globalnego biznesplanu, Analizowanie gotowości organizacji do internacjonalizacji, Ocena przydatności produktów i usług firmy na rynkach zagranicznych, Ocena kraju pod kątem określania rynków docelowych, ocena środowiska społeczno-kulturowego (geograficzne, wpływ na rynek, główny produkt i branże, warunki ekonomiczne kraju, trendy demograficzne, analiza kulturowa, instytucje społeczne, nieformalne bariery handlowe), ocena środowiska polityczno-prawnego (rząd i polityka, formalne bariery handlowe, własność intelektualna), analiza międzynarodowych konkurentów, planowanie strategiczne, wybór trybu wejścia na rynek, wybór partnerów, szacowanie potencjału rynkowego branży i sprzedaży firmy, Zarządzanie operacjami międzynarodowymi, Organizacja biznesu międzynarodowego, Identyfikacja zasobów ludzkich potrzebnych do prowadzenia globalnej działalności biznesowej, Prezentacja globalnego biznesplanu

Literatura:

Global business, Mike W. Peng, South-Western Cengage Learning, 2011,2009.

The global challenge : international human resource management. Paul Evans, Vladimir Pucik, Ingmar Bjo?rkman. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2011.

International business, Michael Czinkota, Thomson Learning, 2004.

International Business. Strategy and the Multinational Company, John. B. Cullen, K. Praveen Parboteeah, Routledge, 2010.

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2021/2022 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2022-02-23 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Traczyk
Prowadzący grup: Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2020/2021 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Zalewska-Traczyk
Prowadzący grup: Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2019/2020 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2020-02-22 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Arczewski, Marta Maciejasz-Świątkiewicz, Martyna Wybraniak-Kujawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2018/2019 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Maciejasz-Świątkiewicz
Prowadzący grup: Piotr Arczewski, Marta Maciejasz-Świątkiewicz, Martyna Wybraniak-Kujawa, Małgorzata Zalewska-Traczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.
pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa tel: (22) 234 7211 https://pw.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-03-18)