Interfejsy naturalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1120-IN000-ISP-0570 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Interfejsy naturalne |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Nauk Informacyjnych |
Grupy: |
Przedmioty obieralne, Informatyka Przedmioty obieralne, wydz. MiNI PW |
Strona przedmiotu: | http://pages.mini.pw.edu.pl/~aszklarp/in.php |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Liczba godzin zajęć praktycznych: | 15 Zajęć laboratoryjnych (30 godzin) |
Liczba godzin zajęć teoretycznych: | 8 Wykładów (15 godzin) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauka projektowania i implementacji zaawansowanych interfejsów użytkownika pozwalających na interakcję z programami za pomocą wielu różnorodnych urządzeń wejściowych. Szczególny nacisk położony jest na tworzenie interfejsów naturalnych bazujących na rozpoznawaniu ruchów oraz gestów. W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z obsługą różnorodnych urządzeń wejściowych, przechwytywaniem i przetwarzaniem obrazów, rozpoznawaniem i śledzeniem obiektów, obrazowaniem stereoskopowym, budową i sposobem działania sensorów głębokości. Omówione zostaną aspekty związane z trójwymiarową grafiką komputerową oraz technikami rzeczywistości wirtualnej z wykorzystaniem silników Unity lub Unreal. Wymagania wstępne • Grafika Komputerowa I • Programowanie w środowisku graficznym |
Pełny opis: |
Program wykładu: • Obrazowanie i widzenie komputerowe o Przetwarzania i segmentacja obrazów o Rozpoznawanie i śledzenie obiekótw • Podstawy grafiki komputerowej • Model orazowania stereoskopowego Program laboratorium • Obsługa urządzeń wejściowych (gamepad, kontrolery, VR, itp.) • Przechwytywanie obrazu • Algorytmy analizy obrazu, rozpoznawania i śledzenia obiektów • Rozpoznawanie tekstu • Problemy z obszaru wirtualnej rzeczywistości • Opracowanie i implementacja aplikacji z użyciem np.: sensora Kinect, gogli VR, kontrolerów ruchu |
Literatura: |
1. M. DeLour, D. Treglia, Perełki programowania gier, Tom 1, 2 i 3, Helion, 2002. 2. J.D. Foley, A. van Dam, S.K. Feiner, J.F. Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990. 3. A. Kaehler, G. Bradski, Learning OpenCV 3, O’Reilly, 2016. 4. E. Rafajłowicz, W. Rafajłowicz, A. Rusiecki, Algorytmy przetwarzania obrazów i wstęp do pracy z biblioteką OpenCV, OWPW, 2009. 5. G. Borenstein, Making Thing See, Maker Media, 2012. 6. Dokumentacja Windows SDK – http://msdn.microsoft.com/en-us/library/hh204662.aspx. 7. Dokumentacja DirectX SDK – http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ee663274.aspx 8. Dokumentacja OpenCV SDK – http://docs.opencv.org/ 9. Dokumentacja Unreal Engine - https://docs.unrealengine.com/en-US/index.html 10. Dokumentacja Unity - https://docs.unity3d.com/Manual/index.html |
Efekty uczenia się: |
Student, który uzyskał zaliczenie przedmiotu: 1. Zna zaawansowane algorytmy, struktury danych i narzędzia do analizy obrazów, śledzenia obiektów i trójwymiarowego modelowania rzeczywistości 2. Posiada umiejętność gromadzenia, selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej o wykorzystaniu różnorodnych urządzeń peryferyjnych i ich zastosowaniu w komunikacji użytkownika z komputerem 3. Potrafi zaprojektować i zaimplementować efektywne algorytmy analizy obrazu i dźwięku przy użyciu dostępnych bibliotek w celu tworzenia intuicyjnych interfejsów komputerowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zadania laboratoryjne, składające się z części rozwiązywanej w czasie zajęć oraz części projektowej rozwiązywanej w domu (indywidualnie lub w grupach), w sumie za 80 punktów. Sprawdzian pisemny na wykładzie, z którego uzyskać można 20 punktów. W celu zaliczenia przedmiotu student uzyskać musi powyżej 50% punktów z laboratoriów i ponad 50% punktów z całego przedmiotu (minimum 51 p.). Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia 51–60 – 3,0 61–70 – 3,5 71–80 – 4,0 81–90 – 4,5 91–100 – 5,0 |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2021/2022 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2022-02-23 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Aszklar, Joanna Porter-Sobieraj | |
Prowadzący grup: | Paweł Aszklar, Joanna Porter-Sobieraj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2020/2021 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Aszklar, Joanna Porter-Sobieraj | |
Prowadzący grup: | Paweł Aszklar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2019/2020 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2020-02-22 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 15 miejsc
Wykład, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Aszklar, Joanna Porter-Sobieraj | |
Prowadzący grup: | Paweł Aszklar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2018/2019 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Aszklar, Joanna Porter-Sobieraj | |
Prowadzący grup: | Paweł Aszklar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.