Politechnika Warszawska - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ethical aspects of technoscientific research

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 234A-KDAN-EEATR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ethical aspects of technoscientific research
Jednostka: Centrum Projektów Rozwojowch
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Jednostka decyzyjna:

Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii

Kod wydziałowy:

EEATR

Numer wersji:

1

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course is focused on ethical aspects of the consecutive stages of the research process, starting from the selection of the research problem and methodology, through experimentation (including experimentation on humans and animals), to the processing of technoscientific information (including technoscientific discussion, publication of research results, reviewing process and research grant applications). After completing this course, a Ph.D. student will be able, in particular, to identify and critically analyse ethical issues related to research activities. A Ph.D. student will also be more aware of the system of moral values associated with technoscientific research.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The course is aimed at the development of intellectual skills necessary for consideration of ethical issues related to research practice, especially the skills necessary for resolving ethical dilemmas related to research activities, as well as at providing basic information concerning moral philosophy and research ethics.

Expected learning outcomes:

Knowledge-related outcomes: a Ph.D. student, who passed the course, is expected to have elementary knowledge concerning basic concepts of moral philosophy, ethical issues related to experimentation, and ethical issues related to information processing.

Skills-related outcomes: a Ph.D. student, who passed the course, is expected to be able to identify and critically analyse ethical issues related to research activities, and to make morally significant decisions related to research practice.

Social-competence-related outcomes: a Ph.D. student, who passed the course, is expected to be more sensitive to moral values associated with scientific research, and better prepared for discussing moral problems in a research milieu.

Lecture contents:

Basic concepts of moral philosophy: morality, ethics and metaethics, moral values and moral dilemmas, monistic approaches to ethics, principles of moral decision-making.

General issues of research ethics: typology and aetiology of research misconduct, evolution of research ethics, ethical aspects of choosing research problems and methods.

Ethical aspects of experimentation: typology of experiment-related misconduct, experimentation with involvement of humans and animals, acquisition and processing of experimental data, technical infrastructure of experimentation.

Ethical aspects of information processing: scientific discussion, publication of research results, reviewing process, research grant applications.

Class tutorials: Class tutorials have the form of discussions, animated by the Ph.D. students, devoted to the following topics:

• ethical issues related to data processing and publication;

• ethical issues related to new technologies.

Scope of homework: course participants are expected to go through the lecture notes [1], moreover, they are expected to read selected sections of the handbook [2] and PDF documents specified in [3], as well as to listen to the MP3 documents mentioned there.

Teaching materials:

[1] Lecture notes updated for each realisation of the course.

[2] R. Z. Morawski, Technoscientific Research: Methodological and Ethical Aspects, Walter de Gruyter, Berlin – Boston 2019.

[3] Documents in the PDF and MP3 formats, fit to the needs of class tutorials, specific for each realisation of the course.

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2021/2022 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2022-02-23 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 11 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Morawski
Prowadzący grup: Paweł Mazurek, Roman Morawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena łączna
Ćwiczenia - Ocena łączna
Wykład - Ocena łączna

Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2020/2021 - sem. letni" (zakończony)

Okres: 2021-02-20 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 11 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Roman Morawski
Prowadzący grup: Paweł Mazurek, Jakub Wagner
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena łączna
Ćwiczenia - Ocena łączna
Wykład - Ocena łączna
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.
pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa tel: (22) 234 7211 https://pw.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-03-18)