Psychoprofilaktyka zniekształceń osobowości czyli Deformanci są wśród nas
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6607-CSZ00-DSP-20SZ3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychoprofilaktyka zniekształceń osobowości czyli Deformanci są wśród nas |
Jednostka: | Centrum Studiów Zaawansowanych |
Grupy: |
( Przedmioty kształtujące umiejętności ogólne )--dr.-EITI |
Strona przedmiotu: | http://www.konwersatorium.pw.edu.pl/sylabusy/2021_SZ3_sylabus.pdf |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
CSZ PW abstrakt 2020/2021| 1 ABSTRAKT Psychoprofilaktyka zniekształceń osobowości, czyli Deformanci są wśród nas dr Leszek Mellibruda (Active Business Mind Psychologia biznesu) Tematyczne tezy wykładów CSZ PW – semestr jesień 2020 / zima 2021 1. Czy istnieje normalna osobowość a. Czy Vincent Van Gogh sam obciął sobie ucho czy zrobił mu to przyjaciel Paul Gauguin? – tradycyjne podejścia do normy i zdrowia psychicznego b. Norma statystyczna, kulturowa czy zdrowie, rozwój i wellbeing c. „Pomnik świętej sprzątaczki czyli My Europejczycy ” – gdy nienormalność szuka normalności, czyli jak powstawał samorząd w szpitalu psychiatrycznym (na podst. groteski H.Olesiak, 1997) d. Czy rzeczywiście epoka Covid-19 spowodowała powstanie nowych cech osobowości (np. Covivertyzm) – jak Covid-19 wpłynął na poziom stresu i czas wolny kobiet – młodych naukowców? 2. Osobowość psychopatyczna a. Osobowość dyssocjalna (antyspołeczna) psychopaty – objawy i zachowania b. Na czym polega „cierń psychopatyczny”? c. Dlaczego smutek i strach są abstrakcją dla psychopaty? d. Czy warunki izolacji w pandemii Covid-19 wzmogły nasilenie cech psychopatycznych? 3. Jak żyć z psychopatyczną osobowością (własną i partnera) a. Mówią o mnie psychopata – chyba idioci. Czy warto się tym przejmować? b. Kocham psychopatę / psychopatkę – i co dalej? c. Sposoby wychodzenia z toksycznego związku z psychopatą. d. Czy wzrost przemocy domowej w czasach pandemii Covid-19 ma związek z cechami psychopatycznymi osobowości? 4. Zniekształcenia paranoicznej osobowości a. Syndrom Mentalnego Prokuratora – podejrzliwość, nieufność i co z tego wynika b. Granice nadmiernej wrażliwości c. Niecodzienna codzienność, czyli rola „Spiskowej Teorii” w życiu codziennym d. Czy spiskowe teorie powstania pandemii Covod-19 maja związek z paranoicznym mysleniem? 5. Zniekształcenia osobowości ludzi nadmiernie perfekcyjnych z cechami myślenia obsesyjnego a. Gdy skrupulatność, dokładność i pedanteria dominują nasze życie CSZ PW abstrakt 2020/2021| 2 b. Gdy masz przymus liczenia żeberek kaloryfera, czyli na czym polegają objawy osobowości anankastycznej (obsesyjno-kompulsywnej)? c. „Życie bez niego/bez niej nie ma sensu”, czyli na czym polega miłość obsesyjna? d. Rogory sanitarne w pandemii Covid-19 a zachowania obsesyjne 6. Depresyjne zniekształcenia osobowości a. Chandra, deprecha, psychiczne doły i ogólne przymulenie, czyli rola negatywnych nastawień do siebie, świata i ludzi b. Depresja jako choroba a depresyjne myśli i nastroje – różnice i symptomy c. 1:15 i 15:1 – depresja i samobójstwa - jak pomagać tym, którzy nie chcą już pomocy d. Jak to jest z nasileniem depresji w czasach pandemii - efekt „falowania nastrojów” 7. Jak radzić sobie z depresyjnymi cechami osobowości (własnej i innych ludzi) a. Jak się widzisz (i myślisz o sobie) tak się czujesz, czyli jak wpływać na własne nastawienia do siebie b. Sex, Słońce i Słodycze (Reguła 3S) – czyli jak wzmacniać produkcję serotoniny i tryptofanu zmniejszając nasilenie depresyjnych emocji c. Jak „naprawić” 6 zniekształceń myślenia w osobowości depresyjnej d. U kogo zjawisko pandemii Covid-19 obniża nastrój? 8. Osobowość nałogowa naszych czasów a. 12% użytkowników smartfonów to fanatycy telefonu – typologia uzależnień b. Na czym polega FOMO c. 3 wspólne mianowniki nałogowej osobowości d. Nowe reakcje nałogowe w przebiegu pandemii Covid-19 (uzależnienie od informacji zdrowotnej i liczby zarażonych ale nie śmierci) 9. Odwyk czy „prasowanie” zniekształceń osobowości uzależniającej się a. Ryzykowne zachowania związane z nałogami b. Jak rozpoznać zdrowie i zaburzone „narzędzia szczęścia” – jak je kontrolować c. Dlaczego niektórym alkohol „pomaga” w epoce Covid-19 d. „Uśpiony wewnętrzny przyjaciel” i 14 innych zniekształceń osobowości nałogowego Deformanta 10. Zniekształcenia osobowości ludzi nieśmiałych i nie pewnych siebie a. Mechanizm błędnego koła – czym różni się nerwica lękowa od zwykłego strachu b. Zagłuszanie emocji i konflikt wewnętrzny – źródła i objawy zaburzeń lękowych c. Hikikomori wśród Japońskiej i Europejskiej młodzieży d. Typowe reakcje nieśmiałych na zjawiska związane z przebiegiem Pandemii Covid-19 11. Zniekształcenia osobowości narcystycznej a. Kogo widział w lustrze wody mitologiczny Narcyz – miłość (do) narcyza b. 7 cech osobowości narcystycznej wg DSM IV APA c. „Generacja Ja”, czyli Ponowoczesna tożsamość – narcyzm i borderline d. Boderline i deformacje osobowości 12. Jak żyć z furiatem, czyli zniekształcenia osobowości uzależnionej od gniewu, agresji i furii a. Pomiędzy destrukcją a oceną realiów - Czym jest gniew – podstawowe funkcje b. Drabina gniewu - Konstruktywne wyrażanie gniewu – Koncepcja XYZ Gottmana c. Negatywizm i osobowość bierno-agresywna d. Psychologia mordercy 13. Słodki i kwaśny manipulant – zniekształcenia osobowości manipulacyjnej a. Manipulacja biała i czarna – cechy manipulatożercy b. Cechy osobowości makiawelistycznej c. Syndrom Kata, czyli jak radzić sobie z osobowością manipulatora CSZ PW abstrakt 2020/2021| 3 d. Wszyscy kłamią, czyli wybrane postawy i opinie w świetle analizy Big Data 14. Narzędziownia rozwoju zdrowej i profilaktyki zniekształconej osobowości – cz.I a. Na czym polega dojrzała osobowość – wg G.W. Allporta b. 10 wymiarów dojrzałości wg Prof. Zenomeny Płużek c. Koncepcja narracyjnej tożsamości D.McAdamsa ukazująca proces tworzenia zdrowiej osobowości d. Dlaczego wielu ludziom nie zależy na tym aby być dojrzałymi? 15. Narzędziownia zdrowej osobowości w czasach pandemii, niepewności, chaosu i turbulencji – cz.II a. 7 czynników rozwoju osobowości i poczucia szczęścia wg M. Saligmana b. Siły, cnoty, wartości i talenty – rozwój zdrowiej osobowości w ujęciu Psychologii Pozytywnej c. Kto jest adresatem psychoterapii a kto Life-Work-Balans Coaching d. Co robisz i co trzeba robić aby właściwie zadbać o zdrowie własnej osobowości? |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2020/2021 - sem. zimowy" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Leszek Mellibruda, Ilona Sadowska | |
Prowadzący grup: | Leszek Mellibruda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena łączna
Wykład - Ocena łączna |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.