Kryzys i zmiana społeczna w myśli europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 7200-EK000-LSP-0402 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kryzys i zmiana społeczna w myśli europejskiej |
Jednostka: | Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2021/2022 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2022-02-23 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2020/2021 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2021-02-20 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2018/2019 - sem. zimowy" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-17 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 42 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zbrzezny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Zbrzezny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2017/2018 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2018-02-19 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zbrzezny | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2016/2017 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2017-02-20 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zbrzezny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Zbrzezny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2015/2016 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2016-02-23 - 2016-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 63 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zbrzezny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Zbrzezny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2014/2015 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2015-02-23 - 2015-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zbrzezny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Zbrzezny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
1. Kryzys demokracji ateńskiej i jego odzwierciedlenie w twórczości Platona 2. De civitate Dei Aureliusza Augustyna jako reakcja na kryzys imperium rzymskiego 3. Tomizm jako filozofia porządku feudalnego 4. Bolesne narodziny nowożytności. Moralność a potrzeba realizacji celów polityki wg Machiavellego. Utopie renesansu jako wyraz tęsknoty za zmianą porządku społecznego 5. Umowa społeczna jako wyraz kształtowania się nowej podmiotowości i artykulacji potrzeby zmiany modelu władzy 6. Heglowska wizja historii jako reakcja na Rewolucję Francuską i jej następstwa 7. C. H. de Saint – Simon i A. Comte o potrzebie nowego ładu społecznego 8. Kryzys i zmiana społeczna w myśli Karola Marksa 9. Charakterystyka nowoczesności wg Maxa Webera 10. 11. Utopie XX wieku. Szczęście ludu pracującego i szczęście rasy panów 12. Filozofia wobec totalitaryzmu i wojny światowej 13. Kryzys racjonalności i rozkwit kultury masowej 14. Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy 15. Społeczeństwo spektaklu Guy Deborda. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot należy do filozofii społecznej. Celem jego nauczania jest pokazanie różnych intelektualnych reakcji na zjawiska kryzysów i przesileń społecznych. Przez wiedzę o tym, jak wielcy myśliciele minionych czasów "radzili sobie" z własną współczesnością - do świadomości, że i dla nas współczesne zjawiska i procesy mogą być bardziej przejrzyste i zrozumiałe. |
|
Literatura: |
1. Historia filozofii zachodniej, red. Richard H. Popkin, wyd. Zysk i S-ka, 2003, 2. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. Barbara Skarga, PWN 21994 – 1997, t. 1 – 5, wybrane fragmenty 3. Platon, Państwo 4. H. Arendt, O rewolucji., 5 Korzenie totalitaryzmu, 6. K. Mannheim, Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, 7. E. Fromm, Ucieczka od wolności, 8. J. Baszkiewicz, Francuzi 1789-1794. Studium świadomości rewolucyjnej. |
|
Uwagi: |
Ocena dwóch kolokwiów pisemnych |
Zajęcia w cyklu "rok akademicki 2013/2014 - sem. letni" (zakończony)
Okres: | 2014-02-24 - 2014-09-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 150 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Zbrzezny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Zbrzezny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
1. Kryzys demokracji ateńskiej i jego odzwierciedlenie w twórczości Platona 2. De civitate Dei Aureliusza Augustyna jako reakcja na kryzys imperium rzymskiego 3. Tomizm jako filozofia porządku feudalnego 4. Bolesne narodziny nowożytności. Moralność a potrzeba realizacji celów polityki wg Machiavellego. Utopie renesansu jako wyraz tęsknoty za zmianą porządku społecznego 5. Umowa społeczna jako wyraz kształtowania się nowej podmiotowości i artykulacji potrzeby zmiany modelu władzy 6. Heglowska wizja historii jako reakcja na Rewolucję Francuską i jej następstwa 7. C. H. de Saint – Simon i A. Comte o potrzebie nowego ładu społecznego 8. Kryzys i zmiana społeczna w myśli Karola Marksa 9. Charakterystyka nowoczesności wg Maxa Webera 10. 11. Utopie XX wieku. Szczęście ludu pracującego i szczęście rasy panów 12. Filozofia wobec totalitaryzmu i wojny światowej 13. Kryzys racjonalności i rozkwit kultury masowej 14. Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy 15. Społeczeństwo spektaklu Guy Deborda. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot należy do filozofii społecznej. Celem jego nauczania jest pokazanie różnych intelektualnych reakcji na zjawiska kryzysów i przesileń społecznych. Przez wiedzę o tym, jak wielcy myśliciele minionych czasów "radzili sobie" z własną współczesnością - do świadomości, że i dla nas współczesne zjawiska i procesy mogą być bardziej przejrzyste i zrozumiałe. |
|
Literatura: |
1. Historia filozofii zachodniej, red. Richard H. Popkin, wyd. Zysk i S-ka, 2003, 2. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. Barbara Skarga, PWN 21994 – 1997, t. 1 – 5, wybrane fragmenty 3. Platon, Państwo 4. H. Arendt, O rewolucji., 5 Korzenie totalitaryzmu, 6. K. Mannheim, Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, 7. E. Fromm, Ucieczka od wolności, 8. J. Baszkiewicz, Francuzi 1789-1794. Studium świadomości rewolucyjnej. |
|
Uwagi: |
Ocena dwóch kolokwiów pisemnych |
Właścicielem praw autorskich jest Politechnika Warszawska.