( Wytwarzanie )-Inteligentne systemy-mgr.-EITI (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych)
| ||||||||||||||||||||||||||||
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2012Z - rok akademicki 2012/2013 - sem. zimowy 2013L - rok akademicki 2012/2013 - sem. letni 2013Z - rok akademicki 2013/2014 - sem. zimowy 2014L - rok akademicki 2013/2014 - sem. letni 2014Z - rok akademicki 2014/2015 - sem. zimowy 2015L - rok akademicki 2014/2015 - sem. letni 2015Z - rok akademicki 2015/2016 - sem. zimowy 2016L - rok akademicki 2015/2016 - sem. letni 2016Z - rok akademicki 2016/2017 - sem. zimowy 2017L - rok akademicki 2016/2017 - sem. letni 2017Z - rok akademicki 2017/2018 - sem. zimowy 2018L - rok akademicki 2017/2018 - sem. letni 2018Z - rok akademicki 2018/2019 - sem. zimowy 2019L - rok akademicki 2018/2019 - sem. letni 2019Z - rok akademicki 2019/2020 - sem. zimowy 2020L - rok akademicki 2019/2020 - sem. letni 2020Z - rok akademicki 2020/2021 - sem. zimowy 2021L - rok akademicki 2020/2021 - sem. letni 2021Z - rok akademicki 2021/2022 - sem. zimowy 2022L - rok akademicki 2021/2022 - sem. letni 2022Z - rok akademicki 2022/2023 - sem. zimowy 2023L - rok akademicki 2022/2023 - sem. letni 2023Z - rok akademicki 2023/2024 - sem. zimowy 2024L - rok akademicki 2023/2024 - sem. letni (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012Z | 2013L | 2013Z | 2014L | 2014Z | 2015L | 2015Z | 2016L | 2016Z | 2017L | 2017Z | 2018L | 2018Z | 2019L | 2019Z | 2020L | 2020Z | 2021L | 2021Z | 2022L | 2022Z | 2023L | 2023Z | 2024L | |||||
103A-INxxx-MSP-AIS | brak |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2012/2013 - sem. letni
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przedstawienie problemu integracji złożonych systemów na poziomie architektonicznym, miejsca i roli systemów informatycznych w architekturze korporacyjnej oraz sposobu wykorzystania architektury usługowej. Wykład przedstawia też cele i korzyści wynikające z zarządzania architekturą złożonych systemów oraz metody modelowania decyzji architektonicznych. Ćwiczenia laboratoryjne pozwalają studentom praktycznie zapoznać się z zagadnieniami projektowania architektury systemu. |
|
||
103A-INISY-MSP-MODA | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak | brak | brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2021/2022 - sem. zimowy
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot omawiać będzie na poziomie zaawansowanym cele oraz różne metodyki i „filozo-fie” modelowania. Przypomniane i znacząco rozwinięte zostaną zagadnienia modelowania za pomocą technik UML i ERD. Szczegółowo przedstawione zostaną modele bardziej zaawan-sowane, np. z użyciem klas potęgowych, wraz z ich nietrywialnymi implementacjami. Oma-wiane modele dotyczyć będą zarówno systemów transakcyjnych jak i hurtowni danych. Przedstawione zostaną różne implementacje modeli, np.: relacyjna, obiektowa, relacyjno-obiektowa, XML, JSON, ewentualnie związane z tzw. bazami No-SQL. Część projektowa polegać będzie na stworzeniu w UML modelu danych dla niebanalnego problemu oraz zapro-jektowaniu kilku jego różnych implementacji. |
|
||
103A-INISY-MSP-EPADT | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2023/2024 - sem. letni
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza w zagadnienia podejścia procesowego wychodząc z podejścia systemowego do organizacji i pokazując ich związek z metodami zarządzania. Ważny blok tematyczny dotyczy metod i narzędzi modelowania procesów. Oprócz omówienia różnych notacji, przedstawione są wzorce procesowe stanowiące wiedzę uniwersalną. Przedstawiane są również metody symulacji procesów oraz ich optymalizacja. Przedmiot dotyka również architektury i wytwarzania systemów informatycznych opartych o sterowanie modelami i wykorzystujących silniki procesowe. Omawiane są także zagadnienia automatyzacji procesów poprzez roboty programistyczny oraz zagadnienia odkrywania wiedzy o procesach. Wiedza procesowa jest przedstawiona również przez pryzmat transformacji cyfrowej i przełomowych technologii kształtujących tę transformację. |
|
||
103A-INxxx-MSP-PORR |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2012/2013 - sem. zimowy
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych wiadomości na temat prowadzenia obliczeń wektorowych, równoległych i rozproszonych na komputerach wielordzeniowych (wykorzystujących ewentualnie rozszerzenia strumieniowe SSE, karty graficzne), superkomputerach, a także w klastrach i gridach. W dalszej części wykładu omówione będą przykłady zastosowania obliczeń równoległych do rozwiązywania złożonych zadań analizy numerycznej - klasycznych oraz związanych z Internetem. |
|
||
103B-INISY-MSP-PORR | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2020/2021 - sem. zimowy
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
W ramach przedmiotu studenci nauczą się wykorzystywać w pełni w swoich programach możliwości jakich dostarcza współczesna technologia, której podstawą są procesory wielordzeniowe, sieć oraz akceleratory, w tym oparte na kartach graficznych, chmury i mgły obliczeniowe. Przedstawione zostaną podstawowe standardy przemysłowe, w tym: a) dla maszyn z pamięcią wspólną - język dyrektyw zrównoleglających OpenMP (wykorzystywany także w systemach z akceleratorami), biblioteka wątków POSIX oraz wątki obecnego standardu języka C/C++; b) dla klastrów i gridów oraz maszyn z pamięcią lokalną - standard MPI (Message Passing Interface); c) środowiska dla przetwarzania Big Data – Hadoop, Apach Spark, OpenStack. itp. |
|
||
103A-INISY-MSP-PSD | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2020/2021 - sem. letni
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot dedykowany jest zagadnieniom przetwarzania i analizie danych o charakterze strumieniowym w czasie prawie rzeczywistym. Dane strumieniowe są wykorzystywane w rozwiązanych Big Data, gdzie dane o różnych typach są generowane z dużą szybkością. Rozwiązania tego typu występują w szeroko stosowanych rozwiązaniach IoT (Internetu rzeczy), Przemysłu 4.0, monitoringu pojazdów czy rozwiązaniach z obszaru cyberbezpieczeństwa oraz wielu innych. W ramach przedmiotu zostaną pokazane przykłady zastosowań, platformy programistyczne do analiz danych strumieniowych oraz podstawy algorytmów statystycznych oraz bazujących na metodach uczenia maszynowego opracowanych na potrzeby przetwarzania danych strumieniowych. W ramach wykładu zostaną zaprezentowane również metody projektowania systemów informatycznych, które są oparte o rozwiązania bazujące na przetwarzaniu danych o charakterze strumieniowym. |
|
||
103A-INISY-MSP-ERSMS | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2020/2021 - sem. letni
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Oprogramowanie ciągle się zmienia, ale podstawowe zasady tworzenia oprogramowania pozostają takie same. Celem przedmiotu jest analiza wad i zalet różnych technologii przetwarzania i przechowywania danych dużej skali. Studenci dowiedzą się, jak zastosować różne rozwiązania w praktyce i jak w pełni wykorzystać dane w nowoczesnych aplikacjach. |
|
||
103A-INSID-MSP-TASS | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
![]() |
brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2014/2015 - sem. letni
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom fenomenu powiązań społecznych, reprezentowanych przez obfitość i różnorodność śladów cyfrowych, pozostawianych przez ludzi. Struktura tych śladów może być ściśle zdefiniowana (np. w rejestrach połączeń telefonicznych, śladach GPS tras ruchu, danych biomedycznych), częściowo otwarta (dane opatrzone etykietami) lub zupełnie swobodna (wiadomości tekstowe, artykuły itp.). Kojarzenie ze sobą danych z różnych źródeł, choć w sposób naturalny niedoskonałe, prowadzi do uzyskania baz o zupełnie nowej wartości. Kojarzone dane są obecnie stosunkowo łatwo dostępne, a proste techniki ich analizy wspomagają uzyskiwanie informacji niezbędnej w objaśnianiu, przewidywaniu lub inżynierii określonych zjawisk, takich jak np. tworzenie grup, rozprzestrzenianie informacji. Wiedza ta ma obecnie konkretną wartość użytkową. Studenci zostają zapoznani z podstawowymi pojęciami dotyczącymi modelowania sieci, oraz z dostępnymi narzędziami i technikami (...) |
|
||
103A-INISY-MSP-WSO | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak | brak |
![]() |
![]() |
brak | brak |
Zajęcia przedmiotu
rok akademicki 2022/2023 - sem. zimowy
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot przedstawia technologie wykorzystujące wirtualizację i konteneryzację do budowy nowoczesnych środowisk klastrowych i chmurowych służących do masowego przetwarzania danych. Zostaną przedstawione typowe środowiska wykorzystujące wirtualizację i konteneryzację oraz wybrane systemy zarządzania. Szczególny nacisk zostanie położony na sprzętowe aspekty budowy środowisk klastrowych w tym projektowanie sieci łączącej maszyny klastra i architektury przechowywania danych. W części teoretycznej zostaną przedstawione modele i metody wspomagające projektowanie i zarządzanie środowiskiem obliczeniowym służące wymiarowaniu zasobów, alokacji i szeregowaniu zadań oraz ograniczeniu zużycia energii włączając opracowane w ramach projektów badawczych realizowanych przez zespół autorski. W ramach projektu przewiduje się przeprowadzenie badań symulacyjnych wybranych metod związanych z zarządzaniem klastrem bądź też wykonanie projektu środowiska obliczeniowego i jego weryfikację w małej skali. |
|
||